Bananenbrood is tegenwoordig niet meer weg te denken. In elk hip lunchtentje kun je wel een heerlijke, smeuïge plak bestellen bij je Latte Macchiato. Maar is het wel gezond? Zit er niet teveel suiker en vet in? Wat ik jou vast kan melden: het ene banenbrood is het andere niet! 
In deze blog leg ik uit hoe jij een heerlijk en gezond bananenbrood kunt bakken. Op de Lazyfitgirl manier. Heel simpel en makkelijk, en uiteraard deel ik hét ultieme Lazyfitgirl recept met jou!

Wat is Lazyfitgirl?

Mijn naam is Anki Willemsen, founder van de Lazyfitgirl Methode waarmee ik inmiddels duizenden cursisten in mijn Transformatie cursus succesvol heb geleerd hoe je kunt afvallen zonder dieet. Elke dag deel ik tips via mijn Instagram @lazyfitgirlmethode. Daarnaast schreef ik het receptenboek: ‘De Eetswitch’ waarin ik je door middel van Eetswitches in 6 categorieën aanleer om voedzamer te gaan eten. Eetswitchen betekent producten vervangen door een voedzamere versie. In ‘De Eetswitch’ vind jij uitleg over het leren lezen van labels, richtlijnen voor in de supermarkt en meer dan 75 overheerlijke voedzame recepten. Afvallen was nog nooit zo simpel en leuk. Veel mensen krijgen onbewust teveel suikers binnen waardoor afvallen niet lukt. Ik was er ook zo een. En daarom ben ik er nu zo ontzettend gepassioneerd over om jou te leren hoe het wél lukt! 

Bananenbrood bevat vaak een lading suiker en vet

Helaas bevatten recepten voor bananenbrood vaak veel suiker én vet. Daardoor zou je net zo goed voor een plak cake of boterkoek kunnen kiezen. Door het gezonde imago van banaan, zou je ervan uit kunnen gaan dat het een gezondere keuze is. Maar dat hoeft dus zeker niet altijd zo te zijn. Waar ligt dit aan? Als eerste wordt er vaak veel natuurlijke suiker toegevoegd. Dat kan zijn in de vorm van dadels, kokosbloesemsuiker, honing of agavesiroop. Er wordt dan vaak vermeld: zonder geraffineerde suiker waardoor jij denkt: top, dit is suikervrij! Deze vormen van suiker hebben een gezond imago, want ze zijn toch natuurlijk? Helaas is natuurlijke suiker net zo dik makend als tafelsuiker. Je lijf reageert er ook hetzelfde op. We verwarren “natuurlijke suiker” onterecht met “van nature” suiker die je in bijvoorbeeld groente en fruit vindt. Zoals in een banaan of in een rode biet. In de blog over suikervrije tussendoortjes leg ik jou het verhaal rondom geraffineerde en natuurlijke suikers uit. Daarnaast wordt er ook vaak vet gebruikt, zoals kokosvet of roomboter. Deze bevatten veel verzadigde vetten die dik makend zijn als je er te veel van binnenkrijgt. 


Gezond bananenbrood maken? Ga voor de Lazyfitgirl versie!

Door te zoeten met banaan, vers fruit en een zoetmaker, zoals honingvervanger op basis van Stevia, maak jij een heerlijk en gezond bananenbrood zonder toegevoegde suikers. Ook krijg je geen last van de bekende suikerdip en dat zorgt voor meer energie. Zelf je eigen tussendoortjes bakken is echt een aanrader als jij wil afvallen zónder dieet. Dan weet je precies wat erin gaat. Bananenbrood is ideaal, omdat je het in plakken kunt invriezen. Ook kun je volop variëren door er verschillende soorten ander fruit of bijvoorbeeld cacaopoeder, noten of pindakaas aan toe te voegen. 

Hoe bewaar je bananenbrood?

Een heerlijk bananenbrood kun je zeker een week bewaren, buiten jouw koelkast, verpakt in folie. Gewoon op je aanrecht of in een afsluitbare bak. Snijd er steeds een plak af en verpak het dan weer goed. Je kunt je brood ook zo’n drie maanden in de vriezer bewaren. Zo heb je altijd een gezond tussendoortje voor het grijpen. Warm je bananenbrood ook eens op in de oven. Lekker met een likje 100% pindakaas of wat magere kwark, kaneel en vers fruit. 

Word je dik van banaan?

Heb je al trek gekregen? Mooi, want een plak bananenbrood is een ideaal voedzaam tussendoortje dat lekker lang vult, waarop je echt weer even door kunt. Neem het vooral ook mee naar je werk of voor onderweg. Gebruik het ook gerust als ontbijt of bij een dessert, je kunt er alle kanten mee op. Zoals je weet bestaat echt “suikervrij” niet. Want banaan en fruit bevat “van nature” suikers. Maar dit zijn de gezonde suikers die je juist nodig hebt, en je eet ze in combinatie met de vezels in een banaan. Bananen of ander fruit zijn dan ook absoluut niet dik makend!

Bananenbrood maken met de ultieme Lazyfitgirl bananenbrood recepten

Tussen onze recepten vind je een recept voor een gezond bananenbrood volgens de Lazyfitgirl Methode. Wil je een keer variëren? Bekijk dan ook ons recept voor bananenbrood met blauwe bessen, bramen en Japanse kruisbessen. Of maak bananenbrood wentelteefjes!

Heb je een keer geen tijd om in de keuken te staan? Op onze pagina Eetswitch 5: Gezonde tussendoortjes vind je ook een suggestie voor Sunt bananenbrood, die je kant en klaar in de winkel kunt kopen. 


Ga je aan de slag met een van deze recepten? Deel jouw creatie dan vooral door #lazyfitgirlrecept te gebruiken. Ik ben heel benieuwd!