5 suikervrije tussendoortjes waar jij fitter en slanker van wordt!

Voel jij je moe, gestrest, futloos en heb je regelmatig een kort lontje? Dat zou goed kunnen komen door een teveel aan suiker. Door te minderen in suiker kun jij de vicieuze cirkel van vermoeidheid doorbreken. Maak vandaag een gezonde start door mijn tips voor tussendoortjes op te volgen. In dit blog deel ik 5 lekkere suikervrije tussendoortjes met je, die jij lekker mag snacken zonder bang te zijn voor een teveel aan suiker.

Bestaan er suikervrije tussendoortjes?

Suiker, we krijgen er massaal te veel van binnen. Het wordt overal aan toegevoegd, zelfs aan een plakje kipfilet. Helemaal suikervrij eten is onmogelijk. Suikervrije tussendoortjes bestaan dan ook eigenlijk niet. Suiker komt namelijk ook van nature voor in producten zoals fruit, groenten, brood en melk. Dat zijn van nature suikers, die je hersenen hard nodig hebben om te functioneren. Het zijn juist die toegevoegde suikers die dik makend zijn, omdat we er te veel van binnenkrijgen. Suikervrije tussendoortjes zijn doorgaans dus tussendoortjes waarin geen geraffineerde suikers zitten.

Geraffineerde suiker is niet slechter dan natuurlijke suiker

Toegevoegde suikers zitten vooral in bewerkte producten. Met stip op één zijn dat verpakte handige tussendoortjes. Daar zit vaak natuurlijke suiker in, zoals honing, dadels of geconcentreerd stroop uit fruit. Helaas valt dat allemaal onder de toegevoegde suikers. Natuurlijke suiker is niet gezonder dan geraffineerde suiker. Dat wordt wél zo gepresenteerd en daardoor gaat het mis. Je denkt dus heel gezond bezig te zijn met je dadelreep of mueslibar, maar ondertussen krijg je een enorme lading suiker binnen. De voedingsmiddelenindustrie verwerkt overal suiker in, omdat dit nu eenmaal goed verkoopt. Er staat dan groot ‘’vrij van geraffineerde suiker’’ op de verpakking van je Cruesli, maar ondertussen zit er dan een lading honing in waar je tandarts het benauwd van krijgt. Ook gedroogd fruit valt onder suiker, omdat je in verhouding veel meer suiker binnenkrijgt. Zo krijg je met een hand rozijntjes de energie binnen van een hele tros druiven. Een lekkere mueslireep lijkt bijvoorbeeld suikervrij, maar ondertussen bestaat het bijna voor de helft uit natuurlijke suiker door de dadels. Niet zo gezond als je dacht dus.

geraffineerde suiker mueslireep

Minder suiker eten met Lazyfitgirl

Een leven zonder suiker daar geloof ik niet in. We houden nu eenmaal van zoet en ik zou het persoonlijk ook niet willen missen. Maar waar ik wel in geloof is minderen in suikers. In de Transformatie cursus leer ik jou minderen in suikers en vetten en juist meer vezels en eiwitten eten. Je krijgt een handige supermarkt richtlijnen kaart, waarmee je in elke productgroep kunt checken hoeveel suiker je ergens maximaal in wilt hebben. Daarmee ga jij in de basis voedzamer eten en zal je afvallen zonder dieet! Voedzamer eten levert je zo ontzettend veel op!

minder suiker eten supermarkt richtlijnen kaart

Niet alle gezonde producten zijn suikervrij!

Meer energie, een fitter lijf, mooiere huid, beter slapen, geen suikerdip, je valt af rond je buik en tot slot ga jij je ook psychisch beter voelen. Genoeg redenen om minder suiker te eten dus! Zo zijn er veel zogenaamd gezonde producten die veel suiker bevatten. Denk aan de krentenbol, die bevat maar liefst 25 gram suiker per 100 gram. Daar zit dus meer suiker in dan in een suikerwafel! Of denk aan een waterijsje. Deze bevat al gauw 20 gram suiker per 100 gram. Dat is meer dan in een glas frisdrank. Of wat dacht je van jam op brood, zo’n 3 suikerklontjes per portie. Wanneer je deze wisselt voor tussendoortjes zonder suiker, oftewel tussendoortjes zonde geraffineerde suiker, gaat dat je veel opleveren.

5 suikervrije tussendoortjes (vrij van geraffineerde suikers)

Helemaal suikervrij eten, zoals ik eerder al aankaartte, gaat dus niet. Wel kun je kiezen voor tussendoortjes zonder geraffineerde suikers. Maar voor welke snacks kun je dan het beste kiezen? Hieronder deel ik 5 tussendoortjes zonder toegevoegde suikers waarmee je kunt gaan eetswitchen. Zo blijft er genoeg ruimte over om te genieten van wat jij het allerlekkerste vindt. Die reep Tony’s caramel zeezout bijvoorbeeld!

  1. Peijnenburg volkoren zero
  2. Breaker high protein bosbes banaan
  3. Sunt bananenbrood
  4. Dunne maiswafels paprika
  5. Snackgroenten en vers fruit

Benieuwd naar meer gezonde en suikervrije tussendoortjes? Bekijk dan alle tussendoortjes en mijn Lazyfitgirl tips! Of lees het artikel Gezonde tussendoortjes en snacks voor tijdens het afvallen.