Eetswitch 5: Tussendoortjes

Zoals je al weet: de meeste bewerkte, verpakte tussendoortjes zijn niet slim om te eten wanneer je wilt afvallen en raad ik daarom ook af. Het obesitas probleem wordt juist steeds groter omdat mensen in de basis te weinig eten. Daardoor te vaak voor tussendoortjes kiezen met veel suiker en vet, die niet voeden maar vullen. Ook herkent je lijf extreem bewerkte voeding niet goed. 
Als tussendoortje kies je dus vooral dezelfde producten die je ook voor je ontbijt, lunch of diner kunt gebruiken. Voedzaam en vullend. Soms kan het ook gewoon een deel van je ontbijt of lunch zijn. Denk aan een volkoren cracker met beleg, snoepgroenten of gewoon een stuk fruit. 

Investeer in goede bakjes waarin je alles kunt meenemen. Weinig tijd? Maak vooral een grotere portie van je ontbijt of lunch en eet de restjes later als tussendoortje. 

Zoals ik al schreef: de tussendoortjes die we uit de winkel kennen, zijn door de voedingsmiddelenindustrie bedacht. Onder eetswitch 5 dan ook geen rijen foto’s van producten met ingrediënten. Deze staan al bij de andere eetswitches. Hier vind je producten ter inspiratie. En een paar uitzonderingen van verpakte tussendoortjes die wel in de methode passen. Hopelijk komen er in de toekomst nog meer opties bij!

Wil je meer inspiratie? Bekijk dan de hoogtepunten tussendoortjes 1 en tussendoortjes 2 op mijn Instagram account. En volg de recepten community op Facebook wanneer je zelf lazyfitgirlproof tussendoortjes wil bakken. Mijn advies is om eens per week wat te bakken en dit in je vriezer te bewaren.

  • Eetswitchen in bakrecepten
    Vervang bloem door: Volkoren meel, havermeel, havermout. Vervang suiker door: Bananen, zoetstof, eiwitpoeder met een smaakje, 100% appelmoes. Vervang boter door: magere Franse kwark, 100% notenpasta, zonnebloemolie. Er zijn recepten waar je bonen, wortel en bijvoorbeeld zuivelspread light aan toevoegt. Echt het proberen waard! Gebruik siliconen bakvormen die je niet hoeft in te vetten. 
  • Drink in de basis vooral, water, thee en koffie. Smaakwater gezoet met fruit is ook een goede optie. Drankjes met zoetstof en light frisdrank zonder calorieën zijn voor af en toe. Voor de verzadiging kun je zuivel beter eten dan drinken. Lust je geen zwarte koffie? Ga dan voor magere melk of ongezoete plantaardige melk. Groentesap is ook een voedzaam tussendoortje. Let erop dat het voor minimaal 75% groenten bevat en geen toegevoegde suiker. 
  • Het voelt misschien gek om een eitje te pellen of avocado uit te lepelen. Of om een restje avondeten mee te nemen naar je werk. Of een bakje kwark. Of worteltjes met hummus. Maar denk eens aan je voorouders. Wat zouden zij eerder als voeding herkennen? Een avocado of een twix? Dat wij als maatschappij zo ver van ‘’echte voeding’’ zijn verwijderd betekent niet dat jij daar aan mee hoeft te doen. 

Tip: Gebruik ook de handige zoekfunctie om op merk of productsoort te zoeken. 

Gezonde tussendoortjes

Vla

Bakspray

Bananenbrood

Biscuits

Breaker

Gepofte tarwe

Groentesap

De sapjes van Sapje passen helemaal binnen de methode. Ze bevatten namelijk minimaal 75% groenten (de meesten zelfs meer!) en geen toegevoegde suikers. 

Omdat ik zo enthousiast ben over de groentesapjes van Sapje mag ik af en toe een korting aanbieden.
In de tussentijd kun je hier de groentesapjes van Sap.je bestellen.

Havermout / groente taartje

Grünten Veggie Oats bevatten 63 gram groente per portie, dat is 25% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid. Door je dag te beginnen met een bakje Veggie Oats zit je dus meteen al op een kwart en maak je het jezelf zo een stuk makkelijker om aan voldoende groente te komen.

Vanaf de lancering van Grünten ben ik fan van deze 'groententaartjes'. Mijn favoriet is Red Velvet - Brownie. Grünten bestel je in de Grünten webshop.

Kwark

Limonade met 0% suiker

Noten

Notenpasta

Ontbijtkoek

Op smaak brengers

Als Lazyfitgirl Methode volger krijg jij 15% korting op het gehele foodspring assortiment! Gebruik de code Lazyfitgirl15 (geldig t/m 31 maart 2021).

Rijstwafels

Skyr

Smaakwater

Soepstengel

Spreads

Surimi sticks

Vruchten muesli