Eetswitch 6: Kiezen voor gezond gemak

Ken je opties!

Ongezonde keuzes worden vaak gemaakt uit gemak of wanneer je gewoon erg druk of moe bent. Dan krijg je namelijk trek in vet en zoet. Dat is onze natuur. Toch zijn de keren dat ik fastfood bestel of afhaal op één hand te tellen. Omdat er genoeg makkelijke en gezondere opties zijn. Niet alle opties uit deze lijst zijn net zo gezond als zelf koken, maar een mooie eetswitch voor het bestellen van fastfood! 

Verse maaltijd- en soeppakketten
Deze vind ik ideaal. Ze schelen je vooral tijd in de supermarkt, je gooit niks weg en je hoeft niet na te denken over een recept. Dit geldt ook voor pakketten met een recept van Hello Fresh. Maak ze Lazyfitgirlproof:

  • Eventueel extra groenten en een blikje peulvruchten toevoegen.
  • Crème fraiche kun je switchen voor magere kwark, ongezoete Skyr of haver kookroom.
  • Boter vervang je door olijfolie of bakspray
  • Zit er rijst, pasta, wraps e.d. bij dan vervang je deze door de volkoren variant uit je voorraad kast. (niets weggooien maar weggeven)
  • Sausjes meng je met magere kwark of (plantaardige) yoghurt.
  • Wil je niet alles eetswitchen maak er dan een BG van. Want dit kan ook een gedeelte van een maaltijd zijn. Jij bepaalt of iets een BG waard is.

Kant en klare Maaltijdsalades
Deze bevatten veel meer suiker en verzadigd vet dan je waarschijnlijk denkt. De salade in de lijst is oké. Vergelijk salades met het label van deze. Bekijk het label eens en bereken het per portie/hele bak. Wil je deze Lazyfitgirlproof maken? Laat dan de croutons weg en gebruik minder kaas. Laat de dressing weg en voeg wat hüttenkäse met olijfolie en citroensap toe. Vervang eventuele witte pasta voor volkoren. Voeg extra groente toe. Bijvoorbeeld tomaatjes, een zak gesneden kool, wortels en bijv. linzen. Maar eigenlijk kun je salades beter zelf maken. Maak het jezelf gemakkelijk en gebruik een zak sla, rauwkost, groentes au julienne (wortel, rode kool) en bijvoorbeeld kant en klare mais, quinoa en edamame bonen uit een blikje. Gebruik een plantaardige olie en voeg kruiden toe als dressing. 

Pakjes en zakjes
Zonder pakjes en zakjes koken is niet voor iedereen haalbaar. Hieronder een paar opties met weinig toegevoegde suiker. Vergelijk pakjes hiermee zoals je hebt geleerd in opdracht B. Hoe meer groenten je aan een maaltijd toevoegt, hoe beter. 

Pizza
Pizza’s bevatten een enorme lading zout en verzadigd vet (kaas, vlees!). De opties die ik je geef zijn gezonder omdat de bodem meer vezels (langzame koolhydraten) bevat. En omdat je ze zelf kunt beleggen. Denk aan tomatenpuree, pizzakruiden, een beetje pesto. Denk aan gerookte kip, tonijn of vegetarische kipstuckjes. Top met veel groente als courgette, paprika, tomaatjes. Beetje hüttenkäse en knoflook erop en je hebt een heerlijke pizza in no time. Turkse pizza uit de vriezer vind ik handig omdat er al rundergehakt op zit. Niet super healthy maar met een lading groente en sla erop ook een hele mooie eetswitch voor een kant en klare pizza.

Kant en klaar maaltijden
De meesten bevatten helaas veel suiker, vet en nauwelijks vezels. Vergelijk de maaltijden uit deze lijst met behulp van opdracht B in de eetswitchguide. Voeg er altijd wat extra groenten aan toe.

Fastfood
Ga je friet halen als BG? Eet dan je snack (rundvleeskroket is de beste keus) op een volkorenbroodje. Bestel je pizza? Probeer er wat gezonds naast te eten zodat je naast vulling ook voeding binnen krijgt. Dat mag ook iets simpels als een bakje kwark met fruit, tomaatjes, wat mais uit een blikje of een zak wortels zijn. Of misschien heb je nog soep in je vriezer. Rare combi’s zijn top! Mijn boodschap is: ga je voor een BG, combineer die dan met iets voedzaams en switch daarna weer naar je gezonde gewoontes. Dit helpt je ook om niet meer in goed en fout te denken. Maar in mogen genieten van alles wat je eet. 

Verder geldt: bekijk eens mijn recepten voor comfort food in de Facebook Recepten Community, gebruik daarvoor de handige zoekfunctie. Het hoeft echt niet moeilijk te zijn. Een tosti, broodje shoarma, een kapsalon, een broodje hamburger. Het kan allemaal lazyfitgirlproof! 

Daarnaast is mealpreppen ook heel zinvol. Op deze manier maak je het jezelf veel gemakkelijker om een gezonde leefstijl vol te houden. Onthoud ook #hethoeftnietperfect. Baal niet als het even wat minder gaat. Uiteindelijk val je af door gezonde gewoontes die je een langere tijd volhoudt. 

Tip: Gebruik ook de handige zoekfunctie om op merk of productsoort te zoeken. 

Kiezen voor gezond gemak

Aardappels

Diepvries maaltijd

Falafel

Friet

Gegrilde groenten

Groentequiche

Kruidenmix

Kruidenpasta’s

Maaltijdsalade

Nasi

Ovengroenten

Pannenkoeken

Pizza kant en klaar

Pizzabodems kant-en-klaar

Pizzadeeg

Pulled oats

Salade kant-en-klaar

Soepen in zak

Spinazie

Stoommaaltijd

Turkse pizza

Zuurkool