Je hebt eigenlijk geen honger, maar toch voel je een enorme drang om te eten. Trek naar zoetig of misschien juist hartig en vet. Die zak chips moet helemaal leeg. Die bak ijs moet op. En daarna eet je er nog van alles achteraan. Je eet misschien stiekem. In de auto of wanneer je partner het huis verlaat. Het lijkt wel alsof je er geen grip op hebt. Het is sterker dan jou. Is dit herkenbaar? Dit blog gaat niet over serieuze eetstoornissen. Zoek daarvoor altijd professionele hulp. Twijfel jij of je een eetstoornis hebt, ga dan altijd naar je huisarts voor een advies en doorverwijzing. In dit blog gaan we aan de slag met het overwinnen van je eetbuien. Ik vertel je over wat je kunt doen wanneer je een eetbui hebt en deel ik hoe ik mijn eetbuien heb overwonnen. 

Taboe rondom eetbuien

Op eetbuien heerst nog een behoorlijk taboe. Wanneer je last hebt van eetbuien, dan heb je niet direct een eetstoornis. Veel mensen hebben weleens een eetbui en eten bijvoorbeeld een pak koekjes helemaal op tot ze misselijk zijn. Ook slanke mensen. Wel is het gedrag waar je veel last van kunt ondervinden. Zo zou je ervan kunnen aankomen, is het lastig een gezonde relatie met eten te ontwikkelen en is het een manier om emoties te onderdrukken. Wanneer je wil afvallen, dan kunnen eetbuien ervoor zorgen dat dit lastiger gaat. Heb je dagelijks last van eetbuien? Dan is dat een groter probleem. Vaak prop je het eten naar binnen, eet je snel, geniet je er niet van en is er ook een fysieke reactie. Het hebben van eetbuien kent vele oorzaken. Dit is voor elke persoon anders. Wel heeft de oorzaak altijd met je mindset rondom voeding te maken. Denk jij in restricties, heb jij allemaal eetregels, ben je vaak op dieet of ben jij vaak streng voor jezelf? Dan is de kans op eetbuien groter. 

Mijn ervaring

Als voedingsdeskundige en coach heb ik jarenlang tieners met morbide obesitas begeleid naar een gezonde leefstijl en gewicht. Eetbuien waren bij al mijn cliënten aanwezig, geen uitzondering. Samen met een psycholoog werd heel goed naar de oorzaak gekeken. Zowel fysiek als mentaal. Het is altijd een combinatie die eetbuien veroorzaakt. De oplossing voor eetbuien is heel duidelijk. Het draait allemaal om het creëren van een gezonde relatie met eten. Zowel met voedzaam als minder voedzaam eten. Niet meer denken in goed of slecht. Geen eetregels meer. Dit is dan ook de basis van de Lazyfitgirl Methode, zodat jij kunt afvallen zonder dieet. 

Eetbuien voorkomen

Natuurlijk wil je het liefst dat je helemaal geen last meer hebt van eetbuien. Je schaamt je er misschien voor en wil gewoon dat het stopt. Het is echter belangrijk dat jij je beseft dat er niets is om je voor te schamen. Je eetbui is een coping mechanisme. Juist door jezelf te leren kennen en liefdevol te gaan onderzoeken waar het gedrag vandaan komt, kun je er wat aan doen. Eet je misschien te weinig? Eet je niet voedzaam genoeg waardoor je lijf om suiker- en vetrijk eten schreeuwt? Heb je veel stress gehad? Heb je jezelf te lang eten ontzegt waardoor je er spanning rondom hebt opgebouwd? Stel jezelf vragen. Ga liefdevol op onderzoek uit. Dat betekent ook dat je jouw eetbuien mag leren omarmen. Het is niet meer slecht, fout of verkeerd als jij een eetbui hebt. Daarmee haal je de spanning en de druk eraf. Het is vanaf nu niet meer erg als het gebeurt. Want juist na een eetbui kun je door middel van oefeningen onderzoeken wat de oorzaak was. In deze gratis masterclass leg ik jou hier meer over uit! Voor meer tips kun je ook het blog 6 tips om minder te snoepen en snaaien lezen. 

Eetbuien stoppen

Je kunt met eetbuien niet in een keer stoppen zoals bijvoorbeeld met roken of het drinken van alcohol. Je maakt het jezelf dan onnodig lastig. Iets wat je misschien al jaren doet, leer je niet zomaar af en dat hoeft ook niet. Het is veel fijner om je eetbuien langzaam af te bouwen. Dat doe je door andere coping mechanismes te trainen. Wat als eten niet bestond. Hoe zou jij dan met je emoties omgaan? Hoe zou jij ontspannen, hoe zou jij omgaan met stress, hoe zou jij jezelf opvangen en coachen door ongemak heen? Het is belangrijk om na een eetbui niet te gaan compenseren door bijvoorbeeld heel weinig of alleen maar supergezond te eten. Daardoor werk je niet aan je gezonde relatie met eten. Daardoor houd je de vicieuze cirkel van eetbuien juist in stand. Tijdens een eetbui kan het helpen om je eetbui te vertragen. Vaak eet je namelijk voor een groot deel onbewust en snel. Door je te focussen op je zintuigen kun je wat bewuster gaan eten. Doe het eten in een bakje, ruik, proef en zoek de beleving weer op. Keur je gedrag niet af. Geef jezelf de ruimte om een keuze te maken om eerder te stoppen. Lukt dat niet, dat is ook oké. 

Overwin je eetbuien met de Lazyfitgirl Methode

In de Transformatie Cursus geef ik jou uitleg over de werking van je oerbrein. Het is dit oudste gedeelte van je brein dat zo graag naar comfort food grijpt. Een eetbui heb je immers nooit met appels, komkommers of tomaten. Dit deel van je brein werkt ons enorm tegen wanneer we willen afvallen vanuit discipline en wilskracht. Daarom is het belangrijk om alles te weten over je brein en gedragsverandering. Door de oefeningen uit mijn cursus leer ik jou hoe jij je brein vóór je kunt laten werken. Dit zijn oefeningen die jij na een eetbui kunt doen. Zo werk je op een positieve manier aan een gezonde relatie met eten en overwin je je eetbuien. Dat doe je aan de ene kant door te stoppen met diëten en te starten met voedzaam eten. Meer eiwitten en vezels, waardoor je beter verzadigd bent en cravings naar eten afnemen. Daarnaast ga jij met je mindset aan de slag. Ik leer jou hoe jij de verboden lading van voeding kunt afhalen, dé trigger voor eetbuien. Ook ga je aan de slag met het verminderen van stress en perfectionisme, ook triggers voor eetbuien. Hoe beter jij jezelf leert kennen, hoe makkelijker het wordt om emoties niet meer te hoeven ‘’oplossen’’ met eten. Daarnaast is het enorm helpend om een vertrouwenspersoon te zoeken om erover te praten. Dat lucht enorm op. Misschien kan diegene jou helpen om de oorzaken van jouw eetbuien te onderzoeken en weg te nemen. Het werken aan je eetbuien heeft tijd nodig. Gun dat jezelf! De vrijheid van een leven zonder diëten is wat ik iedereen gun! 

Antidepressiva en eetbuien

In de bijsluiter van antidepressiva wordt vaak beschreven dat het eetbuien kan veroorzaken. Toch is dit lastig te meten, omdat het hebben van een depressie op zichzelf ook eetbuien kan veroorzaken. Je eet dan om je even beter te voelen. Ook gaat depressie vaak gepaard met vermoeidheid, waardoor je lichaam om voeding met energie gaat vragen. Dat is altijd voeding met veel suiker of vet. Wanneer je antidepressiva slikt dan kun je ook aan je eetbuien werken. Kleine gedragsverandering is veel makkelijker dan in één keer een grote stap zetten. Daarom is het belangrijk om hele kleine stapjes te zetten. Je herstel mag echt op de eerste plaats komen en gaat vaak gepaard met weer beter voor jezelf willen zorgen. Gezond en voedzaam eten hoort daar vanzelf bij. Beginnen met kleine wandelingen. Per dag bekijken wat er lukt. Juist door de focus te leggen op zelfliefde, zelfzorg en jezelf omarmen kun jij met goede hulp je depressie en eetbuien overwinnen. Maar neem vooral de tijd.
 

Mijn reis naar het overwinnen van eetbuien

Weet dat ik ook last heb gehad van eetbuien, jarenlang. Bij mij waren dieetgedachten en emotie-eten de oorzaak. Deze heb ik overwonnen door voedzamer te gaan eten en aan mijn zelfliefde te werken. Nog steeds heb ik om de zoveel maanden nog eens een eetbui, dan lukt het me niet om deze te stoppen. Maar het mooie is: ik heb er geen oordeel over. En juist daardoor komt het nauwelijks nog voor en kom ik de 25 kilo die ik ben afgevallen ook niet meer aan. Daarnaast heb ik ook last gehad van een lange depressie. Daar praat ik niet vaak over. Maar ik wil het benoemen omdat ik wil dat jij weet dat je niet de enige bent. Ik wil dat jij weet dat wat jouw situatie ook is, het echt beter kan worden. Blijf lief voor jezelf. Kijk naar hoe jij jezelf kunt gaan voeden zonder eten. Hoe jij jezelf mag omarmen zoals je nu bent. Juist om vanuit die zelfliefde beter voor jezelf te gaan zorgen. Alles komt goed, elke week een stukje krachtiger!