De herfstdip voorkomen met deze 8 tips!

Anki Willemsen | Publicatiedatum: 01-01-1970

De blaadjes vallen van de bomen, de temperatuur daalt, het regent vaak en virussen liggen op de loer. Kortom: alle ingrediënten voor een flinke herfstdip. Voor veel mensen is de herfst namelijk niet het favoriete seizoen. Zie jij net zoals vele anderen op tegen deze periode? Kom dan van de bank af en ga aan de slag met onderstaande 8 tips. 

8 tips om de herfstdip te voorkomen

1. Drink voldoende water en thee

Doordat het kouder wordt, zijn we snel geneigd om te weinig te drinken. Maak er daarom een meetbare gewoonte van om voldoende te drinken. Zo kun je op je weekplanner elke dag vier glazen water en/of thee tekenen en die doorkruisen. Bij te weinig vocht in je lijf daalt je energieniveau direct. Ook verwarren we honger en dorst vaak met elkaar. Door voldoende te drinken krijg je onder andere minder last van een droge huid. Om de kans op een herfstdip te verkleinen, kan het prettig zijn om je dag te starten met een warm ontbijtje. Wat dacht je van deze heerlijke warme Lazyfitgirl ontbijtjes

De herfstdip voorkomen met deze 8 tips!

2. Laten we gaan wandelen!

De herfst is eigenlijk een prachtig seizoen om te gaan wandelen. De natuur is aan het veranderen en in de avond kun je prachtig wandelen in de schemering. Investeer in een warme waterdichte jas, goede schoenen en stap gewoon die deur uit. In de herfst zitten we meer stil, waardoor afvalstoffen zich ophopen in ons lichaam. Dit kan zorgen voor minder energie. Laad je op door de natuur op te zoeken. Maak meer bewegen concreet door het als belangrijke afspraak met jezelf te plannen. 

3. Versterk je immuunsysteem

Verkoudheid, griep en koorts horen bij de herfst en het voorjaar. Probeer er niet teveel van te balen maar bedenk van te voren een fijn plan voor jezelf mocht je ziek worden. Ondertussen kun je zeker aan de slag om je immuunsysteem te versterken. Dat doe je door voedzame keuzes te maken. Denk aan vezelrijke voeding in volkorenproducten en genoeg groente en fruit. Een gezonde gewoonte om te trainen is het wekelijks mealpreppen van een heerlijke voedzame soep met allemaal vitamines en mineralen. Deze vries je in porties in. 

Wat dacht je van deze heerlijke courgettesoep?

De herfstdip voorkomen met deze 8 tips!

4. Voorkom de herfstdip met behulp van een nieuwe hobby

Je kunt al gauw in een dip terecht komen als je leven als een sleur voelt. Kom af en toe uit je comfort-zone. Je leeft ten slotte maar één keer! Probeer iets nieuws uit waar je blij van wordt. Zo kun je allerlei proeflessen in verschillende sporten doen om erachter te komen wat bij jou past. Wat dacht je van padel of Zumba? Kijk eens naar leuke gezonde gewoontes die je wil trainen. In oude gewoontes vervallen is nu eenmaal makkelijk als je er niet iets leuks voor in de plaats stelt. Ontdek welke nieuwe zingeving of hobby jij kunt gaan proberen. Je kunt denken aan meubels opknappen, herfstdecoratie maken, vrijwilligerswerk of het uitproberen van nieuwe recepten van de Lazyfitgirl Methode. Je hoeft iets niet perfect te kunnen om er plezier aan te beleven! 

5. Wees kritisch in met wie je omgaat

Je gemoedstoestand wordt voor een groot gedeelte bepaald door met wie je veel omgaat. Omring jij jezelf met mensen die snel negatief oordelen over anderen of veel roddelen? Dan zal je merken dat dit soort gedachten ook in jouw brein steeds aanwezig zijn. Of praat je veel met iemand die overal beren op de weg ziet? Dan zie jij ze ook steeds vaker. Dit soort mensen kosten je veel energie, maar beïnvloeden dus ook je eigen mindset. Jij kunt bepalen in hoeverre je deze mensen jouw leven laat kleuren. In de Transformatie cursus leer ik jou een positieve Lazyfitgirl Mindset aan, waardoor jij ook positieve mensen gaat aantrekken. Ook leer ik jou hoe je de mening van anderen meer kunt loslaten, zodat jij je volledig kunt focussen op jouw doelen en geluk. Succesvol afvallen is daar één van de logische gevolg van! 

6. Adem in... adem uit!

Je ademt de hele dag door. Maar we gebruiken slechts een heel klein deel van onze longcapaciteit. Jouw ademhaling zorgt voor de zuurstofvoorziening van je hele lichaam. We halen vaak te oppervlakkig en onrustig adem. Start je dag daarom met tien diepe ademhalingen, dat geeft direct meer energie. Ga daarbij stevig staan en leg je handen op je buik. Herhaal deze oefeningen op momenten dat je de spanning voelt oplopen, bijvoorbeeld als je merkt dat je lontje steeds korter wordt. Beter ademen zorgt voor een krachtig gevoel, waardoor jij de dag beter aankunt. 

7. Denk aan je ontspanning

Heb je een druk leven, dan zal je sneller gaan snaaien aan het eind van de dag om je stress op te vangen. Teveel stress zorgt voor de aanmaak van cortisol. Dit hormoon zorgt er weer voor dat je meer honger en cravings zult krijgen naar suiker en vet. Voldoende ontspanning helpt je om beter te kunnen relativeren en je gedachten op orde te krijgen. Plan je ontspanning in als belangrijke afspraak met jezelf. Denk aan een warm bad, een fijne film kijken of lekker op tijd naar bed gaan. Juist door steeds voor jezelf te komen opdragen, als je eigen beste vriend, train je het gevoel van zelfliefde waarmee je die herfstdip buiten de deur houdt. 

8. Zet jezelf maar op één

Dat is niet egoïstisch maar juist hard nodig. Anderen ‘pleasen’ ten koste van jezelf is zo ontzettend zonde. Het zorgt ervoor dat jij jezelf vaak op de laatste plek zet en dat komt je stemming allesbehalve ten goede. Juist als jij last hebt van een herfstdip, is het noodzaak om te kijken naar waar jij energie van krijgt en wat je vooral energie kost. Durf vaker nee te zeggen en voor jezelf te kiezen. Jouw behoeftes zijn net zo belangrijk als die van de ander. Probeer elke dag in te tunen bij jezelf. Wat gaat er in je om en wat heb je nodig. Let op je taalgebruik, jezelf naar beneden halen helpt je niet verder. Focus op wat jij wel kunt, welke kwaliteiten jij allemaal bezit en hoe waardevol jij bent! Probeer meer te gaan leven naar je eigen wensen en dromen. Wat een ander vindt is niet meer belangrijk. Jij bent vanaf nu je eigen beste vriend.

Ervaar jij niet alleen een dip tijdens de herfst, maar heb je hier vaker last van? Ik heb hier zelf jarenlang last van gehad. In deze podcast met Thijs Lindhout vertel ik meer over hoe ik mijn depressieve gevoelens heb overwonnen. 

Voorkom de herfstdip met de Transformatie Cursus!

In de Transformatie Cursus leer ik je hoe jij jezelf op één kunt zetten en hoe jij weer lekker in je vel kunt gaan zitten. De Lazyfitgirl Transformatie Cursus reikt jou alle handvatten aan en praktische tips die meteen toepasbaar zijn, om de transformatie van je leven te gaan maken. 

Ook interessant: