Blijvend afvallen met deze vijf tips!

Laat ik vooropstellen dat ik begrijp dat als je een doel voor ogen hebt, hier volledig voor wil gaan. Maar dat als je eenmaal begint met afvallen, dit het liefst zo snel mogelijk voor elkaar wil krijgen? Daar snap ik niets van. En geloof me als ik zeg dat ik alles liever gisteren dan vandaag heb gedaan. Als je in Google intikt: Hoe kan je snel... Dan komt vanzelf al de optie naar voren: Hoe kan je snel afvallen. Er wordt dus zoveel opgezocht, dat Google je maar alvast een beetje op weg helpt naar het vinden van goede zoekresultaten. Bizar! Snel afvallen heeft namelijk weinig zin als je blijvend wil afvallen.

Waarom heeft snel afvallen geen zin? 

Als je al het een na het andere crashdieet hebt gevolgd, kan deze informatie je rauw op je dak vallen. Op het moment dat jij besluit om nog even wat kilo’s kwijt te raken voor die ene speciale gelegenheid of puur omdat ze je in de weg zitten, besluit je ook gelijk hoe je dit gaat doen. Je hebt vast wel een strategie in je hoofd die voor jou werkt. Welke strategie je ook kiest, het is er waarschijnlijk eentje waarmee je heel weinig eet. Want ja... Hoe minder je eet, hoe sneller je afvalt en dat is uiteindelijk wat je wil, toch?

blijvend afvallen

Maar als je zo weinig gaat eten, waardoor je meer dan een halve kilo per week afvalt, schrikt je lichaam zich wezenloos. Die vraagt zich af waar je mee bezig bent en wat je hem aandoet. Als je net begonnen bent met zo een crashdieet, zullen de kilo’s er in eerste instantie vanaf vliegen. Maar je zult merken dat je gewicht op een gegeven moment stagneert. Uit voorzorg schakelt je lichaam over naar de overlevingsstand. Hij zal alles wat je eet (en drinkt) opslaan.

En deze fysiologische reactie bestaat echt. Stel je eens een situatie voor waarin je door een open gebied rent met een stel wilde leeuwen achter je aan. In zo een stresssituatie legt je lichaam alle processen stil die op dat moment niet of minder nodig zijn. Alles dat als ballast en belemmering wordt gezien, wordt door je lichaam geloosd. In diezelfde stresssituatie zal je stofwisseling lager komen te liggen, omdat het op dat moment niet essentieel is om je ontbijtje zo snel mogelijk te verteren. Deze zelfde lichamelijke reactie ontstaat op het moment dat jij jezelf ontziet van voldoende voedingsstoffen.

Als je wil afvallen met blijvend resultaat, is een crashdieet dus niet per se de beste optie.

Op het moment dat jij klaar bent met je crashdieet en weer ‘normaal’ gaat eten, is de kans zeer groot dat de kilo’s er weer aanvliegen. Die kilo’s waar je jezelf een aantal dagen of weken voor hebt uitgehongerd. En weet je? Als beloning krijg je er zelfs nog wat extra kilo’s bij!

Door de variatie in hoeveelheid calorieën die je op een dag eet, raakt je stofwisseling compleet in de war. Tijdens het crashdieet is je stofwisseling trager gaan werken. Dit zal die voor een langere tijd blijven doen, want je metabolisme vertrouwt je niet meer. Ga jij je lichaam binnenkort weer zo uithongeren? Je metabolisme past wel op. Als jij stopt met het crashdieet en weer je oude eetpatroon oppakt, komt het erop neer dat je meer eet dan dat je nodig hebt. Het duurt namelijk wel weer even voordat je stofwisseling op het oude en gezonde niveau zit. Veel van wat jij eet zal dus worden opgeslagen. En omdat het overtollig is, wordt het in je lichaam opgeslagen als vet. Je bent dus weer terug bij af en verder...

blijvend afvallen

Stop met zoeken naar de snelste manier om af te vallen en ga aan de slag met deze vijf tips als je blijvend wil afvallen!

  1. Drink minimaal anderhalf á twee liter water per dag. Begin hier direct mee als je wakker wordt. Het voordeel van voldoende water drinken, is dat het je een verzadigingsgevoel kan geven en dat het je stofwisseling en spijsvertering stimuleert. Het is goed om te onthouden dat je van water an sich nooit kan afvallen. Het is een hulpmiddel;
  2. Eet volumevoeding, ofwel veel groente, fruit en producten met vezels;
  3. Maak het jezelf gemakkelijk. Als je drukke dagen hebt, kan het fijn zijn als je niet uren in de keuken hoeft te staan. Probeer te achterhalen wat goed werkt voor jou. Voor de ene persoon werkt het goed om bewust met eten om te gaan en tijd te besteden aan het klaarmaken van maaltijden, maar voor een ander werkt het juist goed als de eetmomenten zo simpel mogelijk blijven;
  4. Skip geraffineerde producten en stap over naar volkoren;
  5. Eet veel eiwitrijke producten. Eiwitten bestaan uit aminozuren en geven je voor een langere tijd een verzadigd gevoel dan koolhydraten, doordat zij minder invloed hebben op je bloedsuikerspiegel. Je kunt aminozuren zien als de bouwstenen voor eiwitten. Ons lichaam kan er zelf een aantal aanmaken, maar we hebben er ook een aantal nodig uit voeding. Dit zijn essentiële aminozuren. Aminozuren spelen een belangrijke rol bij het vervoer en de opslag van voedingsstoffen, de energieproductie en spijsvertering. Daarnaast zijn ze de bouwstof voor je spieren en is het belangrijk dat je er voldoende van binnenkrijgt om spierafbraak te voorkomen als je in een calorietekort zit.

In de Transformatie Cursus leer je jezelf nieuwe vaardigheden aan en creëer je een compleet nieuwe mindset, waardoor je een nieuwe leefstijl ontwikkelt die ervoor zorgt dat je zult afvallen met blijvend resultaat. Je zult afvallen op een gezonde manier. Al meer dan 4000 vrouwen gingen je voor.

Deze tekst is geschreven door Laura Kortekaas.

Ook interessant: