Gezond eten duur? 10 tips om gezond eten goedkoper te maken

Adinda Gersen | Laatste update: 03-07-2021

Het klopt dat de laatste jaren de prijzen van gezond eten harder gestegen zijn dan die van ongezond eten. Relatief gezien is gezond eten dus duurder geworden. Echter hoeft dit niet te betekenen dat je met een kleiner budget niet gezond en voedzaam kunt eten. Daarom deel ik 10 tips met je waarmee je makkelijk kunt besparen op je boodschappen.

1.    Gebruik een boodschappenlijstje en check van te voren je voorraad
Door een boodschappenlijstje te maken, koop je niet meer dan je nodig hebt. Wanneer je dan ook van te voren je voorraad goed checkt, koop je geen dingen die je misschien al hebt staan en kun je, je weekmenu hierop aanpassen waardoor je misschien minder boodschappen nodig hebt.

2.    Eet minder vlees
Vlees is meestal best duur. Zeker vergeleken met goede vleesvervangers zoals peulvruchten en eieren. Naast dat minder vlees eten erg fijn is voor je portemonnee is het ook een stuk duurzamer en beter voor je gezondheid om wat meer plantaardig te eten. 

3.    Groente en fruit van het seizoen
Spruitjes eten in de winter en aardbeien en kersen in de zomer. Deze groente en fruit zijn in het seizoen veel beter verkrijgbaar. Door het grote aanbod en doordat ze uit Nederland komen zijn ze ook een stuk goedkoper. Daarnaast zijn bijvoorbeeld aardbeien in de zomer ook gewoon het allerlekkerst! Je kunt vaak zien aan de aanbiedingen in de supermarkt welke groente en fruit van dat seizoen is. Op de website van het Voedingscentrum kun je een handig overzicht vinden van alle seizoensgroente en -fruit. 

4.    Groente en fruit uit de diepvries
Wist je dat groente en fruit uit de diepvries net zo gezond is als verse groente en fruit? In de diepvries kun je veel groente en fruit vinden wat een stuk voordeliger is dan de verse variant, ook buiten het seizoen. Dit komt doordat groente en fruit in de diepvries langer bewaard kan blijven. 

5.    Kijk in de onderste schappen van de supermarkt
Vaak zijn de producten in de onderste schappen van de supermarkt het goedkoopst. Het zijn misschien wat minder bekende merken, maar dat betekent zeker niet dat ze onderdoen qua smaak. 

6.    Koop vooral aanbiedingen
Kijk in de supermarkt welke producten er in de aanbieding zijn en pas daar je menu op aan. Er zijn vaak ook veel producten met extra korting, omdat ze nog maar kort houdbaar zijn. Dit zijn vaak wel snel bederfelijke producten, dus je moet ze dan wel gelijk opeten. 

7.    Bewaar restjes en kook voor meerdere dagen
Gooi eten wat over is niet weg, maar bewaar dit in de koelkast of diepvries voor een andere keer. Je bespaart dan niet alleen geld, maar ook tijd. Want je hoeft niet nog een keer te koken. Door bijvoorbeeld te mealpreppen kun je van tevoren grotere porties maken (koken voor meerdere dagen) en voorkom je dat je voor elk gerecht nieuwe specifieke ingrediënten moet kopen.

8.    Bespaar op onnodige verzadigd vetten en suikers
Snoep, koek en chips bevatten weinig voedingsstoffen en hebben we dan ook niet persé nodig. Je kunt besparen door hier minder van te kopen. Natuurlijk mag je, jezelf af en toe best trakteren op wat lekkers. Maar door deze producten vaker te laten staan bespaar je geld, geef je, je lichaam geen onnodig verzadigd vet, suiker en energie waar je lichaam niets mee kan. Door producten met lege calorieën zo veel mogelijk te vervangen voor voedzame opties krijg je ook nog eens alle benodigde voedingsstoffen (vitamines & mineralen) binnen en hoef je geen extra geld uit te geven aan supplementen en/of superfoods. 

9.    Drink vooral water, thee en koffie
Frisdrank en alcohol zijn relatief gezien vrij prijzig. Wanneer je deze dranken wat vaker laat staan en meer kiest voor water, thee of koffie ben je vaak goedkoper uit!

10.    Ga naar de markt
Op de markt zijn verse producten zoals groente en fruit vaak goedkoop. Zeker aan het einde van de dag. 

Soms is het natuurlijk zo dat voedzame opties nu eenmaal wat duurder zijn dan de minder voedzame opties. Zie je lichaam als jouw kostbaarste bezit wat je de juiste brandstof wilt geven. Wanneer jij lekker in je vel zit, zul je gelukkiger zijn in je dagelijks leven en dat is wat mij betreft ontzettend waardevol en hier hoef je zeker niet op te besparen. In de Lazyfitgirl Transformatie Cursus leer je hoe jij dat aanpakt!

Door Adinda Gersen, diëtist i.o. verbonden aan de Lazyfitgirl Academy
Adinda schreef al eerder een blog voor de Lazyfitgirl Methode: 'Voedzaam eten met de Lazyfitgirl Methode tijdens je zwangerschap'.

Ook interessant: