Voedzaam eten met de Lazyfitgirl Methode tijdens je zwangerschap

Adinda Gersen | Laatste update: 04-05-2021

Hoera je bent zwanger! Je wilt natuurlijk goed voor jezelf en het kindje in je buik zorgen. Bovendien is het wel zo prettig om je fit en energiek te blijven voelen. En je wilt niet meer aankomen dan goed voor je is. Ga daarom voor gezond en voedzaam!

De eerste 1.000 dagen (vanaf de bevruchting tot de 2e verjaardag) van een kindje zijn cruciaal voor een goede start. Voeding speelt hierin een hele belangrijke rol. Het belangrijkste wat ik je bij dezen dan ook wil meegeven is de basis van alle adviezen, een gezond voedingspatroon. Daarnaast is het belangrijk dat je vanaf het moment dat je weet dat je wilt proberen zwanger te worden, start met het slikken van foliumzuur. Het duurt namelijk even voordat de foliumzuurspiegel in jouw bloed optimaal is. Als dit niet gaat (om wat voor reden dan ook) vanaf het moment dat je weet dat je zwanger bent. Foliumzuur verkleint namelijk de kans op een open ruggetje bij je baby. Je blijft de foliumzuur slikken tot week 10 van de zwangerschap. 


Het gezonde eetpatroon van een vrouw met een kinderwens (want daar begint het dus eigenlijk al) of een vrouw die al zwanger is, ziet er in de basis in principe hetzelfde uit als voor ieder andere vrouw. Dit is ook de basis die je leert tijdens het volgen van de Lazyfitgirl Methode: een overwegend plantaardig voedingspatroon vol groente en fruit, volkorenproducten, peulvruchten, (ongezouten) noten, voldoende zuivelproducten, zo nu en dan mager vlees, weinig tot geen verzadigd vet en gematigd suiker (snoep, koek, frisdrank en bewerkte producten) en zout. Gematigd/geen alcohol bij een kinderwens kan de vruchtbaarheid vergroten en uiteraard tijdens je zwangerschap ook absoluut geen alcohol. Er is geen veilige bovengrens, dus ook één slok of één glas kan al schadelijk zijn! Alcohol is een giftige stof en door het drinken van alcohol verhoog je de kans op een vroeggeboorte, miskraam en een laag geboortegewicht. 

Je kunt dus prima de Lazyfitgirl Methode volgen tijdens je zwangerschap wanneer jouw doel is om gezonder en voedzamer te gaan eten. Afvallen tijdens de zwangerschap is echter een no-go! Dit mag dan ook nooit jouw doel zijn. Tijdens je zwangerschap heb je extra behoefte aan energie en bepaalde voedingsstoffen voor een gezonde groei van je kindje. Door minder te gaan eten, kun je tekorten oplopen wat schadelijk is voor je baby. Je zult merken dat je juist zult aankomen tijdens je zwangerschap. Dit is normaal! Een gewichtstoename tussen de 11,5 en 16 kilogram is gezond. Er zijn een aantal factoren waardoor je aan zult komen tijdens je zwangerschap. Dit gewicht bestaat voornamelijk uit je groeiende baarmoeder en baby, vruchtwater, extra bloed en vocht, de placenta en borstklierweefsel. Ook leg je extra reserves eiwitten en vetten aan voor je baby. Hierdoor heb je tijdens je zwangerschap een licht verhoogde energiebehoefte. In het 3e trimester heeft je lichaam zo’n 500 kcal extra per dag nodig. Dit staat gelijk aan twee volkoren boterhammen met avocado of 3 handjes ongezouten noten. Het is dus absoluut niet nodig om voor twee te eten! Ben je zwanger en volg je de Transformatie Cursus, dan leer jij om intuïtief te gaan eten, en te luisteren naar je lichaam. Door de signalen van honger en verzadiging te leren herkennen, en het feit dat ik jou zelf je porties laat bepalen, zul je ook zeker niet te weinig eten of afvallen tijdens je zwangerschap. Bekijk hier de Webinar die ik gaf rondom intuïtief eten.

 

Hoe doe je dat dan als je ontzettend last hebt van cravings? Af en toe toegeven aan cravings is niet zo erg, maar overdrijf het niet, want dan wordt je misschien zwaarder dan goed is voor jou en je baby. Een te grote gewichtstoename tijdens de zwangerschap verhoogt namelijk de kans op een hoger geboortegewicht bij jouw kindje en overgewicht en obesitas op latere leeftijd. In de Lazyfitgirl Methode leer je om je te focussen op Non Scale Victories die voedzamer eten jou direct opleveren. Zoals meer energie, een gezonde huid en in jouw geval: goed voor jezelf en je baby zorgen tijdens je zwangerschap! 

Naast bovenstaande adviezen zijn er nog een aantal andere do’s en dont’s op het gebied van voeding en een gezonde zwangerschap:

Do’s

Dont’s

Zodra je weet dat je zwanger bent, mag je naast foliumzuur ook beginnen met het slikken van vitamine D en calcium.

Rauw vlees, rauwe eieren, rauwe, gekookte en (vacuüm) voorverpakte vis, schaal- en schelpdieren, rauwe kiemproducten en rauwe ongepasteuriseerde melkproducten en kaas

Matig drop (maximaal 3 dropjes per dag) en geen zoethout

Roofvis (bevat veel kwik)

Beperk cafeïnegebruik tot 1 mok (250 ml) of 2 kopjes (125 ml) koffie per dag en 3-4 mokken groene, witte of zwarte thee

Kruidenpillen, -poeders, -drankjes of etherische oliën op kruidenbasis

Beweeg; ook tijdens je zwangerschap is het gezond om te bewegen!

Vitamine A supplementen en leverproducten beperken (bevatten ook vitamine A)

Stop met roken

Vermijd kruiden als: anijs, dragon, venkel, basilicum, piment, nootmuskaat, kaneel, foelie en peper. 1 theelepel per keer en niet elke dag.

Een handige app die je kunt gebruiken om te controleren of iets veilig is om te eten is de ZwangerHap app van het Voedingscentrum. Daarin kun je gelijk zien of een product veilig is of niet. Tot slot is het heel belangrijk om wanneer je vragen of klachten hebt deze altijd aan je verloskundige of huisarts te stellen. 

Door Adinda Gersen, diëtist i.o. verbonden aan de Lazyfitgirl Academy

Ook interessant: