Goede voornemens zoals afvallen en gezonder leven, zo houd je ze dit jaar wél vol!

Anki Willemsen | Laatste update: 07-01-2022

Een gloednieuw jaar, een frisse start vol nieuwe kansen en mogelijkheden. Logisch dat we op 1 januari graag starten met goede voornemens. Een traditie die al eeuwen geleden zijn oorsprong vond. Een gezondere leefstijl is voor veel mensen een goed voornemen. We willen ons allemaal fit en gezond voelen, al helemaal in deze tijd. Volgens onderzoek houdt minder dan 10 procent zijn of haar goede voornemens echter voor een langere periode vol. Wil jij bij dat percentage horen? Laat je dan inspireren door mijn Lazyfitgirl tips!

Goede voornemers volhouden

Hierdoor mislukken goede voornemens binnen drie weken

De meeste goede voornemens mislukken al binnen 3 weken. Denk aan stoppen met alcohol drinken of snoepen. Waar ligt dat toch aan, je wilde het toch zo graag? Waarom gaat het dan alsnog mis? Dat heeft alles te maken met je eigen verwachtingen.

Wanneer je jouw voornemens maakt, ben je ontzettend gemotiveerd. Je voelt je zelfverzekerd dat het dit keer écht gaat lukken. Het gegeven van een nieuw fris jaar vol kansen draagt ook bij aan deze overtuiging. In theorie lijkt een goed voornemen haalbaar, omdat je motivatie sterk is. Maar, je motivatie fluctueert, net als je discipline. Op een gegeven moment gebeuren er dingen (called: life!) en ligt je focus niet meer op waarom je dit ook alweer wilde.

Je moet voor jezelf uitvinden waarom je iets zo graag wilt. Bij afvallen zijn veel mensen bijvoorbeeld geneigd om de focus op hun uiterlijk te leggen. Ze willen weer net zo slank zijn als vroeger, voor een bepaalde gebeurtenis of voor de buitenwereld. Dat is geen blijvende intrinsieke motivatie.

Helemaal niet meer snoepen, is dat wel haalbaar? Wat mij betreft is het antwoord nee, totaal niet nodig. Verder is daar nog ons brein dat gaat protesteren wanneer je ineens teveel tegelijk veranderd. Denk aan vanuit het niets 3 keer per week sporten. Of in één keer stoppen met snoepen. Ons brein is geautomatiseerd en houdt er niet van om ineens zoveel nieuwe input te krijgen. Dat is precies waarom je na 3 weken die weerstand voelt en opgeeft. Heel menselijk dus!

"Ik wil gezonder gaan leven en afvallen"

Tot slot hebben we vaak voornemens die te vaag zijn, bijvoorbeeld: "Ik wil gezonder gaan leven en afvallen". Dat is een heel mooi voornemen, maar het is niet specifiek en daarom vervaagt je doel al snel. Je hebt namelijk niet concreet welke acties je moet ondernemen om je doel te behalen. Net als dat je niet dik wordt van een oliebol en een week op de bank hangen, word je ook niet slanker van een salade en een week extra bewegen. Het draait allemaal om dagelijks gedrag op de lange termijn! 

Hoe gaan je goede voornemens dit jaar wel slagen?

We gaan het dus anders doen! Jij gaat bij die tien procent horen die het dit jaar wel gaat volhouden, en ik ga jou daarbij helpen. Want om een gezonde leefstijl te creëren heb je drie dingen nodig:

  1. De juiste kennis over voeding en afvallen. En geloof me: die vind je op heel weinig plekken. Dat is precies waarom ik mijn methode heb gelanceerd. Alles wat ik namelijk aan programma’s kon vinden waren eetschema’s of diëten. En laten we nu vanuit de gedragswetenschap weten dat je hier op de lange termijn niets mee bereikt. Mijn methode is niet alleen gebaseerd op mijn kennis als voedingsdeskundige, maar ook op mijn werkervaring met tieners met morbide obesitas die alle diëten al hadden geprobeerd. 
  2. Een duidelijk stappenplan dat je in je eigen tempo kunt volgen. Je gedrag veranderen roept altijd weerstand op in je brein. Verander je te stel, dan ga je weerstand voelen en geef je op. Daarom bestaat mijn Transformatie Cursus uit 8 weken en modules waarin je altijd kunt pauzeren en die een jaar tot jou beschikking zijn. In dit duidelijke plan help ik jou bij het stellen van SMART doelen. Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Als je deze tactiek eenmaal onder de knie hebt, kun jij in subdoelen richting jouw hoofddoel werken. Of je nu 4 of 40 kilo wilt afvallen maakt dan niet meer uit. 
  3. Mindset verandering. Hoe blijf je gemotiveerd? Hoe leg je de lat niet te hoog en hoe kun jij je eigen cheerleader zijn in plaats van je eigen saboteur? Je mindset is simpelweg de manier waarop je denkt. De bril die jij op hebt, bepaalt hoe je naar situaties kijkt en welke gedachten en waarden jij daaraan geeft. In verschillende oefeningen leer ik jou de Lazyfitgirl mindset aan, waardoor opgeven geen optie meer is. Omdat je anders leert denken, ga je ook anders doen. Jezelf belonen (zonder eten) voor gewenst gedrag hoort hier ook bij, zo slaat je brein je nieuwe gezonde gewoontes op als een succeservaring. 

Ben jij er klaar voor om in 2022 al jouw doelen te bereiken?

Dan ben je klaar voor de Lazyfitgirl Transformatie Cursus. In deze cursus neem ik jou bij de hand en ga je in kleine stappen aan de slag. Dat is niet spectaculair 10 kilo afvallen in 8 weken tijd. Het zijn juist de kleine gewoontes en eetswitches naar voedzamere opties die jou blijvend resultaat gaan opleveren. Door hele kleine stapjes te zetten en te mogen leren van je valkuilen gaat je brein dit jaar voor jou werken! En val je niet af op discipline of wilskracht maar op mindset en meer zelfliefde! Wil je zien hoe anderen hun Transformatie hebben ondergaan? Bekijk hier de ervaringsverhalen van enthousiaste Lazyfitters! 

Ook interessant: