Je hebt vast weleens gehoord dat eiwitrijke voeding kan helpen bij het afvallen. Maar hoe zit dat nou precies? Ik leg het je uit in dit artikel. Ook deel ik mijn favoriete foodspring producten met je, zodat je direct aan de slag kunt met een eiwitrijk dieet. 

Dierlijke en plantaardige eiwitten

In de meeste voeding zit eiwit. Eiwit is belangrijk, want het levert calorieën en aminozuren. Aminozuren zijn bouwstenen voor het eiwit in lichaamscellen. Sommige aminozuren kan het lichaam zelf maken, andere haal je uit voeding: dit zijn essentiële aminozuren. We noemen eiwit ook wel proteïne. Meer eiwitten eten helpt je inderdaad bij het afvallen. Je hebt dierlijke en plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten vind je vooral in vlees, vis, melk en andere zuivel, zoals kaas en eieren. Plantaardige eiwitten vind je in brood, graanproducten zoals havermout, peulvruchten, groenten, noten en paddenstoelen. 

Do’s en don’ts voor eiwitrijke voeding

Niet alle eiwitten zijn even slim om te eten wanneer je wilt afvallen. Dit komt omdat deze te veel suiker of (on)verzadigd vet bevatten. Denk bijvoorbeeld aan kaas, speklapjes, volle melk of roomboter. Ook eiwitrepen raad ik af. Deze zijn erg bewerkt, hoog in vetten en ik vind het geen voedzaam tussendoortje. Het is wel een aanrader om eiwitpoeder te gebruiken door je pannenkoek, havermout, groente smoothie of baksels. Het maskeert in een baksel of smoothie bijvoorbeeld mooi de bittere smaak van groenten. Daarnaast helpt het je om voedzamer te eten en het geeft naast langere verzadiging, door de smaak, ook mentale verzadiging. 

eiwitrijke shakes als aanvulling op een goed eetpatroon

Hoe helpt eiwitrijke voeding bij het afvallen? 

Bij het afvallen beperkt voldoende eiwit eten het verlies aan spierweefsel. Dat is gunstig, omdat spierweefsel meer energie verbruikt dan vetweefsel. Zo kan eiwit helpen om na het afvallen op gewicht te blijven. Een eetpatroon met veel eiwit helpt bovendien om niet te veel calorieën binnen te krijgen. Mensen eten namelijk minder als ze relatief veel eiwit binnenkrijgen. Dit komt doordat eiwitten goed verzadigen. Ik raad je daarom aan om een blikje peulvruchten zoals linzen of kikkererwten dagelijks toe te voegen aan je avondmaaltijd. Ook blokjes diepvriesspinazie voeg je heel eenvoudig aan recepten toe. Deze gezonde gewoonte zorgt ervoor dat je in de avond veel minder trek hebt. Aardappelen in recepten kun je vervangen door: aardpeer, zoete aardappel, cassave, koolraap, knolselderij, pastinaak, schorseneren, yam en wortelen. Vegetariërs kunnen de kwaliteit verhogen door meerdere bronnen van eiwit te eten. Zo vullen graan, in de vorm van bijvoorbeeld volkorentarwe, -pasta, -rijst en brood en peulvruchten, in de vorm van bonen, linzen, erwten en pinda’s elkaar goed aan. Groenten die veel eiwitten bevatten, zijn: spinazie, bloemkool, paksoi, asperges, avocado, broccoli, boerenkool, spruitjes en waterkers. Vleesvervangers zijn vaak hoog in eiwitten, eet daarom eens wat vaker vegetarisch!

eiwitrijke groenten

foodspring producten voor eiwitrijke recepten

Ik gebruik momenteel de producten van foodspring om heerlijke Lazyfitgirl ontbijtjes en baksels mee te maken. Zo voeg je heel eenvoudig extra eiwitten, variatie en smaak toe. Hieronder een overzicht van mijn favorieten, die uiteraard allemaal in de Lazyfitgirl Methode passen. 

  • Flavour kicks in vanille, chocolade, hazelnoot en banaan
    Flavour kicks zijn smaakmakers op basis van vezels uit de cichorei wortel. Deze bevatten natuurlijke aroma’s zonder toegevoegde suikers. Ook lekker door koffie als eetswitch voor suiker. Of meng het met zuivelspread als eetswitch voor chocoladepasta. 
  • Whey protein  
    Eiwitpoeder in meerdere smaken. Gebruik ze in kwark, wafels, havermout, pannenkoeken, een mugcake of groente smoothie. 
  • Vegan protein
    Plant-based proteïne poeder, voor vegans of als je lactose intolerant bent. 
  • Protein brownie
    Als je deze eenmaal hebt geproefd… 
  • Protein bread
    Dit is de favoriet van Sammie! 
  • Back proteïne
    Voor heerlijke eiwitrijke baksels. 
  • Protein pancakes mix
    Voor de lekkerste pannenkoeken die lang verzadigen.
  • Protein pasta
    Pasta op basis van erwten, heerlijk zachte textuur. 

Als Lazyfitgirl Methode volger krijg jij 15% korting op het gehele foodspring assortiment! Gebruik hiervoor de code Lazyfitgirl15.

eiwitrijke brownies

Eiwitrijke voeding? Een gezonde gewoonte! 

Eet jij al eiwitten bij elke maaltijd? Het is een gezonde gewoonte die je echt even moet trainen. Tag me vooral als je een eiwitrijk recept hebt gemaakt! Inspiratie nodig? Je kunt talloze recepten vinden in de Lazyfitgirl recepten community en in de receptensectie

Dit artikel is gemaakt in samenwerking met foodspring. Lees hier mijn disclaimer.