Wat is zelfliefde?

3 zelfliefde oefeningen voor een gezonder leven

Jezelf vergelijken met anderen, in de spiegel kijken en verdriet voelen, het gevoel hebben dat gezond leven een gigantische opgave is… zo veel vrouwen herkennen zichzelf hierin. Al vanaf jonge leeftijd wordt ons op allerlei manieren vertelt wat goed is en wat fout is. We ontwikkelen onze eigen “waarheid” en leren wat wel en niet voor ons werkt. Maar wat gebeurt er als deze waarheid ons niet meer dient? In dit blog lees je meer over de kracht van zelfliefde en deel ik drie zelfliefde oefeningen die jou kunnen helpen bij een gezonde levensstijl.

Wat is zelfliefde?

In 2021 ben ik, Ella Gaia, gestart met een praktijk waar vrouwen leren hoe zelfliefde werkt en hoe belangrijk het is. Zelfliefde betekent dat je van jezelf gaat houden zoals je bent, wat er ook gebeurt! In dit blog leg ik je uit hoe de innerlijke overtuigingen die hierbij komen kijken invloed hebben op ons. Hoe ze ervoor kunnen zorgen dat wij twijfelen aan onszelf of bijvoorbeeld moeite hebben met gezonder leven. Het fijne is dat wanneer we dit begrijpen, we ook verandering in gang kunnen zetten. Meer weten over hoe je af kunt vallen dankzij zelfliefde? Lees dan ons artikel ‘Leer van jezelf te houden en vanuit daar af te vallen!’ Om te begrijpen hoe overtuigingen werken, is het belangrijk eerst te leren hoe we deze creëren. Eigenlijk staat je hele leven in het teken van leren. Je blijft jezelf altijd ontwikkelen en dit begint al op hele jonge leeftijd. 



Zelfliefde 

Onze eigen overtuigingen creëren

Als kind zijn we als het ware “sponzen”: we nemen alles in ons op. Dit is goed, want hierdoor hoeven we dingen niet steeds opnieuw te leren. Je leert op twee manieren: onbewust en bewust. Van binnenuit of juist van buitenaf. Je noemt dit proces met een moeilijk woord: conditionering. Door conditionering creëren we onze eigen overtuigingen.

De invloed van helpende overtuigingen

Het is heel fijn dat wij de mogelijkheid hebben tot conditioneren, want daardoor komen we in verbinding te staan met onze omgeving. We maken het onszelf gemakkelijker om bepaalde dingen te doen. Helpende overtuigingen stimuleren ons. Ze werken goed voor onszelf en voor onze omgeving. Een voorbeeld van een helpende overtuiging is: “Als ik mijn gevoel uitspreek, ben ik eerlijk naar mezelf en naar de ander.” Of “Mensen bedoelen het meestal goed.”

Belemmerende overtuigingen door trauma’s

Helaas heeft vrijwel iedereen ook belemmerende overtuigingen. Dit gebeurt meestal door trauma. Met trauma bedoel ik niet per se een gigantisch trauma dat levensveranderend is, maar ook trauma’s met een “kleine T”. 
Een voorbeeld: Je hebt als kind een ruzie gehad, waarbij iemand naar je schreeuwde. Nu kom je liever niet meer voor jezelf op, want dan krijg je misschien weer dat nare gevoel. De belemmerende overtuiging is dan: “Als ik echt zeg wat ik vind, komt er ruzie en dan zal iemand gaan schreeuwen.”

Zelfliefde vergroten met deze 3 oefeningen

Bewustwording van hoe dit werkt is dus ontzettend belangrijk in krijgen en behouden van zelfliefde. Begrijpen hoe het proces werkt betekent jezelf begrijpen. Daarnaast heb jij de mogelijkheid om belemmerende overtuigingen om te buigen naar helpende: je noemt dit de-conditioneren. Om je op weg te helpen, deel ik drie waardevolle zelfliefde oefeningen tips met je waarmee je jouw zelfliefde kunt vergroten.


zelfliefde oefeningen

Zelfliefde oefening #1: vergeef jezelf

Weet dat iedereen belemmerende en helpende overtuigingen heeft. Je bent dus niet alleen in dit proces en het is niet jouw schuld. Begin met de volgende zelfliefde oefening om hiermee aan de slag te gaan: Schrijf op een vel papier de dingen op waarmee je jezelf tekort hebt gedaan. Het mag van alles zijn. Bijvoorbeeld de momenten waarop je jezelf kritiek gaf of de keren dat je niet zei wat je wilde zeggen. Als je het fijn vindt, kun je het ook inbeelden of tekenen. Ga vervolgens terug naar je herinnering van die gebeurtenis of het gevoel dat je erbij had. En dit keer zeg je tegen jezelf: “Ik begrijp waarom ik dit deed, maar ik mag het nu anders doen. Ik vergeef mezelf.”

Zelfliefde oefening #2: geef jezelf de tijd om te voelen

Ontdekken wat wel en niet voor jou werkt, betekent onderzoek. Geef jezelf de tijd om dit onderzoek te doen, we blijven altijd leren. Een fijne oefening om hiermee te beginnen is om elke dag minstens één keer je hand op je hart te leggen, je ogen te sluiten en jezelf te vragen: “Waar heb ik op dit moment behoefte aan?” Neem de tijd, het antwoord komt vanzelf. Als je dit een tijdje doet, zul je merken dat je steeds meer in contact komt met je eigen gevoel.

Zelfliefde oefening #3: zelfliefde in je plannen

Maak eens een lijst van de dingen die je doet op een dag en geef elke activiteit een cijfer. 1 betekent dat het je weinig energie geeft en 10 dat het je heel veel energie geeft. Hoe is de balans? Door dit een langere tijd te doen, leer je welke planning werkt voor jou.

Heb je deze blog met interesse gelezen? Bekijk dan ook: Body positivity of toch body neutraal: dit wil je weten!
Liefdevol afvallen, hoe kom ik af van negatieve gedachtes? 10 manieren om meer geluk te ervaren!

Meer motivatie om af te vallen? 12 handige tips!

Ella van der Naalt
Ella Gaia

www.ellagaia.com
Instagram @ella.gaia