Wij mensen zijn gewoontedieren. Wij leven op routines, ons brein gaat daar namelijk het beste op. Denk aan tandenpoetsen, je haar kammen of de weg naar je werk afleggen. Eetgewoontes passen daar ook bij. Zoals friet op zondag of bepaalde gerechten die je graag wekelijks eet. Veel gewoontes zijn volledig geautomatiseerd, omdat je ze al jaren hebt.

Wanneer structuur wegvalt

Nieuwe gewoontes volhouden wanneer structuur wegvalt; drie tips!

In de Lazyfitgirl Methode ga je aan de slag met het trainen van nieuwe gewoontes. Je zult merken dat het tijdens de vakantie lastiger kan zijn om deze voort te zetten, dat heeft alles met structuur te maken. Wanneer je vakantie hebt valt een groot deel van je dagelijkse structuur weg. Je brein moet veel nieuwe indrukken verwerken waardoor de focus minder op je nieuwe gewoontes ligt. Het is dus heel logisch dat het wat meer moeite kost, dit ervaar ik zelf ook zo. Ik heb 3 tips voor jou!

Accepteren

Accepteer dat het volhouden van nieuwe gewoontes lastiger is wanneer structuur wegvalt. Ons brein houdt niet van veel verandering en wil graag terug naar je oude (minder gezonde) gewoontes. 

Focus op het goede

Neem een liefdevolle onderzoekende houding naar jezelf aan. Zo verval je niet in dieetgedachten zoals 'nu is deze dag toch al verpest' of 'op vakantie ga ik los en daarna pak ik het wel weer op'. Focus je op de gewoontes die al wel goed gaan. Complimenteer jezelf daarvoor en schiet niet in de baalmodus die jou alleen maar tegenwerkt. 

Je eigen beste vriendin

Elke moment is fris en nieuw, niet morgen of maandag. Je bent niet aan het falen als het minder gaat, je bent aan het leren. Wees je eigen beste vriendin in elke lastige situatie, alleen op deze manier ontstaat er ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. 

Hoe leer je jezelf een goede gewoonte aan? In deze blog geschreven door psycholoog Sharon leer je meer over het aanleren én vasthouden van nieuwe gewoontes.

Ook interessant: