Wat is intermittent fasting? Helpt het echt bij succesvol afvallen?

Je hebt er misschien al wel eens van gehoord. IF is een populaire manier om af te vallen. Het houdt in dat je binnen een bepaald tijdbestek eet. Rondom deze ''eeturen'' las je uren in waarin je niet eet en dus vast.

Er zijn verschillende varianten. De meest bekende is om zo'n 14 tot 16 uur te vasten. Je eet dan bijvoorbeeld alleen tussen 12:00 en 20:00. Het voordeel is dat je in een kortere tijd minder eetmomenten hebt en dus automatisch minder tussendoortjes zult eten. Je slaat dus geen hoofdmaaltijden over. Er zit een kortere tijd tussen je hoofdmaaltijden waardoor je verzadigd bent tot je weer gaat eten. Voor sommigen mensen werkt dit goed, ze overeten minder en vallen af. Er lopen veel onderzoeken naar de positieve effecten die IF zou kunnen hebben op je lichaam en gezondheid. Bijvoorbeeld meer rust voor je maag, darmen en meer energie. Er wordt beweerd dat je eten beter verteerd wordt, omdat er niet constant voeding in je lijf is. In de oertijd was er tenslotte ook niet altijd eten voorhanden. Maar deze effecten zijn nog niet wetenschappelijk onderbouwd. 

Dat je moet ontbijten om je ''verbranding aan te zetten'' is trouwens een fabeltje. Ook heeft je lijf genoeg reserves om te functioneren zonder ontbijt als je binnen een tijdbestek 24 uur maar voldoende en voedzaam eet. Maar er zijn ook nadelen. Wanneer je een grote eetlust hebt, is het erg moeilijk om pas om 12:00 te mogen ontbijten van jezelf. Dit zou kunnen leiden tot een vreetbui of zelfs een eetstoornis. Je bouwt zo'n enorme trek op dat voedzaam en gezond eten niet meer lukt. En je juist naar suiker en vet grijpt vanuit deze snaaidrang, net zoals bij een streng dieet. Lang vasten zou ook kunnen leiden tot een futloos gevoel, waardoor je minder lichamelijk actief bent en je minder zal verbranden op een dag. Jezelf een regel opleggen dat je niet mag eten van jezelf kan er juist voor zorgen dat je alleen nog maar gaat denken aan eten en je geen gezonde relatie met eten krijgt. Ik wil juist dat je een gezonde balans creëert waarin je kunt afvallen zonder dieet. Dus heb je nog trek in de avond, eet dan vooral iets voedzaams. Dat zet niet extra aan (weer een fabeltje!) Verder is het belangrijk dat je voedzaam eten eerst onder de knie krijgt, want anders kun je tekorten krijgen. Zo zijn er nog veel meer nadelen die mij ervan hebben overtuigd dat IF niet de manier is om af te vallen. Maar er is wél een variant die ik je aanbeveel:

Intuitieve Intermittent Fasting

Oftewel IIF (een door mij ontwikkelde term) Dit houdt simpelweg in dat je pas ontbijt wanneer je echt trek krijgt. Je legt jezelf niets op. Geen regels. Je vraagt jezelf in de ochtend af: heb ik al trek in mijn voedzame ontbijt of wacht ik nog even? Luisteren naar je lichaam, eten op gevoel en intuïtie. En dus niet uit gewoonte eten, omdat het nu eenmaal 8.30 is. Ik ontbijt meestal in mijn eerste pauze rond 10:00. Dan eet ik een grote voedzame portie, zodat ik verzadigd ben tot de lunch. Heb ik eerder trek, dan eet ik gewoon eerder. Ik heb dus géén regeltje met mijzelf. IIF kan een mooie manier zijn om beter naar je lijf je gaan luisteren. In de avond eet ik voedzaam en een grote portie, zodat ik meestal verzadigd ben tot de volgende dag. Ga je bijvoorbeeld uit eten en zit je pas rond 21:00 aan je dessert? Luister naar je lichaam en ontbijt pas wanneer je trek krijgt. Heb je om 17:00 gegeten en daarna flink gesport? Dan vraagt je lijf al eerder om voeding. Misschien wil je dan nog een bakje kwark in de avond eten. Wanneer je IIF probeert, is het extra belangrijk om voedzaam te eten, ook ga je niet perse veel minder eten. Hoe meer je uit de dieetmodus komt hoe makkelijker intuïtief eten zal worden. 

 

Intuïtief eten

Je voeding loggen in een app wordt steeds populairder. Je weet bijvoorbeeld beter hoeveel eiwitten, vetten, koolhydraten en calorieën bepaalde producten bevatten. Maar het kan ook doorslaan in een obsessie en juist zorgen voor eetbuien of overeten. Met mijn richtlijnen eet je 80% alleen nog maar voedzame producten en hoef je niets meer bij te houden, wat een rust! 

Breken met eetregels

De voedingsregels die je jezelf oplegt bij strikt eten hebben namelijk een emotioneel en mentaal effect. De gedragswetenschap heeft daar veel onderzoek naar gedaan, en het is precies de reden waarom elk eetschema; hoe perfect ook voor jou; uiteindelijk nooit een leefstijl kan worden. Mensen die heel strikt denken en in de dieetmodus zitten hebben een verhoogde kans om een verstoorde relatie te ontwikkelen met eten. Maar ook met hun lichaam. Het is een vorm van controle die je proces steeds weer saboteert. Je hoeft niet bang te zijn om bij intuïtief eten met de Lazyfitgirl Methode teveel te nemen want je hebt richtlijnen om te volgen.  

Wil jij je verder verdiepen in intuïtief eten? Dan kan ik je aanraden om mijn cursus: De Lazyfitgirl Transformatie te volgen. Daar leg ik jou de 10 principes uit van intuïtief eten en help ik jou om concrete stappen hiermee aan de slag te gaan! De cursus wordt gelanceerd in maart. Volg alvast het account van de Lazyfitgirl Academy om niets te missen!