Hoe werkt stress? 

Beeld je even in: je staat op het punt om te bungeejumpen. Je ademhaling gaat razendsnel van en je hart klopt in je keel. Je bent bang. Dan hoor je de instructeur roepen: “Spring maar!” en dus waag jij de sprong. Wat er op dit moment in je lijf gebeurt, noemen we acute stress. Je hersenen geven signalen af via je zenuwbanen. Zo worden in je bijnieren stofjes als adrenaline aangemaakt. In je hersenen begint de hypothalamus direct stresshormonen aan te maken. De hypofyse daaronder, maakt weer een ander hormoon aan dat richting je bijnieren gaat. Deze bijnieren pompen vervolgens het stresshormoon cortisol in je bloed. De stresshormonen adrenaline en cortisol zorgen ervoor dat er meer bloed wordt rondgepompt in je lijf. Ook veroorzaken deze stofjes een sneller kloppend hart en een hogere bloeddruk. Dat klinkt allemaal niet al te best. Toch heeft stress ook een heel nuttige functie. Zo wordt er extra suiker en zuurstof naar je hersenen geleid. Daardoor denk je scherper na. Daarnaast zetten je spieren suikers vliegensvlug om in energie, waardoor je snel kunt wegrennen voor op de loer liggende tijgers. 

aankomen door stress

Gevolgen van langdurige stress

Chronische ziektes, chronische pijn en slaaptekort zorgen voor stressreacties, ontstekingen en een te veel aan cortisol in je lichaam. Tegenwoordig ervaren veel mensen deze langdurige stress en – helaas, maar waar – dit heeft een negatieve invloed op je brein. De balans tussen de hoeveelheid stress die we aankunnen en die we ervaren is in onze maatschappij dan ook ver te zoeken. 

Aankomen door langdurige stress; hoe komt dat? 

Stress komt dus zowel fysiek als mentaal voor. Momenteel wordt er veel onderzoek gedaan naar de relatie tussen de stress- en obesitasepidemie. Deze lijken namelijk hand in hand met elkaar te gaan. Waarom de één niet aankomt van langdurige stress en de ander wel, heeft met je genen te maken. Deze bepalen jouw gevoeligheid voor cortisol. Hoe jij reageert op het cortisolhormoon is genetisch bepaald en is afhankelijk van de boodschappers in jouw vetcellen. Deze bepalen of cortisol zorgt voor extra eetlust en vetopslag. 

Comfortfood als ongezonde gewoonte 

Gewichtstoename tijdens stressvolle periodes is ook een gevolg van ongezonde gewoontes en gemakzucht. Je bent moe, hebt geen zin om te koken en laat je gezonde en goede gewoontes varen. De prioriteit ligt even niet bij je gezondheid. Doe dit een paar weken en het resultaat is zichtbaar op je buik en heupen. Dit is waarom ik Eetswitch 6: Kiezen voor gezond gemak heb toegevoegd. Wat eet jij nu wanneer je geen zin hebt om te koken? Wellicht heb jij jezelf aangeleerd om in drukke tijden automatisch naar suiker- en vetrijke voeding te grijpen. Het verzachtende effect van comfortfood kan mentaal verslavend werken. Zo kan het een hardnekkige gewoonte worden om stressvolle gevoelens steeds te onderdrukken met eten. Je kunt dan in een ongezonde spiraal terechtkomen, waardoor je snel aankomt. 


aankomen door stress door middel van comfortfood

Meer buikvet, meer trek

Lichaamsvet is een cruciaal orgaan in ons lichaam. De vetcellen in jouw lijf maken zelf hormonen aan. Met andere woorden: vet maakt vet. Het stofje cortisol slaat vet vooral op in de buik; juist daar zijn je cellen heel gevoelig voor stress. Daarbovenop komt dat het vet in en rondom je buik zelf ook actief is. Hierdoor worden er nog meer stresshormonen in je lichaam aangemaakt, met als gevolg dat je cortisolspiegel verder omhoogschiet. Cortisol geeft namelijk signalen aan het eetlustregulatiecentrum in de hypothalamus in de hersenen. Je krijgt daardoor nog meer honger en slaat nog meer op. Mensen met te veel buikvet hebben daarom ook oprecht meer trek. 

Niet meer dik worden door stress? Ga de transformatie aan! 

Door te eetswitchen volgens de Lazyfitgirl Methode eet je nog steeds comfortfood, maar dan wel een stuk voedzamer. Het is dé manier om de vicieuze cirkel van behoefte aan comfortfood te doorbreken. Want hoe voedzamer je eet, hoe blijer je hormoonhuishouding. Wat jij kunt doen! Voor de verbanden tussen stress en overgewicht, is meer wetenschappelijk onderzoek nodig. Wat wel vaststaat, is dat bij veel mensen langdurige stress hét toegangskaartje is voor cortisolgevoeligheid, verhoogde eetlust, drang naar suiker- en vetrijk eten. Het gevolg? Overgewicht. Wil je aankomen door stress voorkomen? Dan is het dus belangrijk om niet alleen naar je voeding te kijken, maar ook naar de beperking van langdurige stress in iemands leven. Om jou daarbij te helpen heb ik een leefstijlplanner ontwikkeld. Daarin plan jij elke week je ontspanning, beweging en andere afspraken met jezelf. Van sporten tot in bad gaan. Zo kun je bijvoorbeeld de gewoonte trainen om eerder naar bed te gaan, meer te wandelen na het eten, vaker je telefoon weg te leggen, minder tv te kijken of om meer me-time in te plannen. Maak voor jezelf eens een lijst met energiegevers en -nemers. Welke hobby’s geven jou ontspanning? Welke – huishoudelijke – taken kun je uitbesteden? Welke vriendschappen kosten jou alleen maar energie? Welke activiteiten wil je afbouwen? In hoeverre levert perfectionisme je extra stress op? Is er een nieuwe sport die je wilt uitproberen? Je eigen ontspanning en genoeg vrije tijd op één zetten is superbelangrijk. Hoe je dat precies doet, leer ik jou in de Lazyfitgirl Transformatie cursus. Ervaar zelf hoe minder stress en voedzamer eten ervoor zorgt dat je die gezonde leefstijl ineens veel makkelijker volhoudt!