Hoe kun je afvallen zonder ijzeren discipline en dieet?

Teddie van Bree | Laatste update: 02-06-2021

Ja, het is echt mogelijk om af te vallen zonder ijzeren discipline, hieronder leg ik jou uit hoe je dat doet!

Afvallen is doorzetten, toch?

Een hele week goed je best gedaan, twee stuks fruit, alleen maar gezond, geen snackjes en de zak chips ligt je al dagen te roepen. Op vrijdagavond wordt de druk te groot. Je grijpt naar de zak en binnen 10 minuten is hij leeg. Je baalt. Je had je nog zo voorgenomen om het weekend ook gezond te eten! Het voelt als falen, je kan ook niks volhouden. Je moet gewoon doorzetten en sterk blijven.

Wilskracht als een spier

Herkenbaar? Vast en zeker. Dit is een vaak gehoorde situatie als mensen bezig zijn met diëten en afvallen. Ook zie je een soortgelijke situatie in de avond als je moe bent van de hele dag werken en al veel traktaties hebt afgeslagen. Waarom lukt het dan niet om vol te houden? Ben je dan zwak of heb je geen doorzettingsvermogen? Absoluut niet! Wilskracht wil zeggen; het vermogen om impulsen en opwellingen in bedwang te houden. Het zorgt ervoor dat we verder kunnen kijken dan alleen de korte termijn en is dus heel belangrijk voor de overlevingskansen in de oertijd. Ook nu is het belangrijk dat we wilskracht hebben, om ervoor te zorgen dat onze lange termijndoelen behaald worden. Alleen, deze zelfregulatie raakt een keer op. Je kunt wilskracht namelijk zien als een soort spier; net als bij een spier komt er een moment dat deze uitgeput raakt.

Een mooi voorbeeld is een experiment uit 1998 met radijsjes en chocola. De ene testgroep kreeg te horen dat ze een stukje chocola mochten en de andere groep mocht alleen radijsjes eten. Ze werden verleid met schalen koekjes en heerlijke geuren, terwijl ze al hongerig binnenkwamen. Vervolgens werd weer een beroep gedaan op de wilskracht bij een frustrerende puzzel. De groep die wél chocola mocht eten, hield het veel langer vol bij de puzzel dan de groep die al hun wilskracht al hadden gebruikt! De ‘spier’ is dus bij de restrictieve groep overbelast.

Oké, als een spier dus. Maar wat doe je dan om die spier niet moe te laten worden? Hier drie tips:

1. Bewust genieten!

Als eerst moet je spaarzaam omgaan met je wilskracht. Dit betekent dat je slim gebruik maakt van diezelfde wilskracht. Handig daarvoor is BG’s inplannen. Bewuste genietmomenten waarbij je iets minder voedzaams eet dat voor jou echt een 10 is. Mocht je in een situatie komen waar je weet dat je veel verleidingen gaat hebben, zoals bijvoorbeeld een verjaardag, plan je BG in! Spreek met jezelf af dat je de lekkere stokbroodjes wél neemt, maar de borrelnootjes laat staan. Weet je dat je een dag op pad moet langs allemaal lekkere winkels en restaurants, plan s ’avonds je favoriete ijs of chocola in. Het weerstaan wordt dan een stuk makkelijker omdat je weet dat er iets wat jij ontzettend lekker vindt, op je ligt te wachten. Leer ook om te combineren. Ga je een dagje naar een pretpark, neem dan een gezonde lunch en tussendoortjes mee; en kies daar voor de allerlekkerste BG. In de Lazyfitgirl Methode leer je om minder in goed en fout te denken, en voedzaam en minder voedzaam te combineren. 

2. Train je wilskracht

De tweede tip is om je wilskracht te trainen. In het begin van de methode plan je bewust vaker een BG. Naarmate je verder komt, plan je er steeds minder. Let er wel op dat je dit in kleine stapjes doet en dat het natuurlijk aanvoelt. Waarschijnlijk merk je dat je oorspronkelijke BG's eigenlijk geen verleiding meer vormen, of in ieder geval een stuk minder. Dit komt omdat je je wilskracht hebt getraind. Maar ook omdat de verboden lading eraf is. Daarnaast kun je zelf bij hoge risico situaties zoals verjaardagen oefenen. Doe dit ook geheel op je eigen tempo. En onthoudt: het hoeft niet perfect. Ook bij een training gaat er weleens iets mis! Je bent nog aan het leren. Zie dit dan ook niet als mis of fout, maar als leermoment.

3. Take it easy

De laatste tip is; zorg dat je wilskracht niet opraakt. Zorg ervoor dat je zo min mogelijk verleidingen hoeft te weerstaan. Haal geen snoep in huis als je het lastig vindt om te weten dat het in de kast ligt, zorg dat je mentaal tevreden bent over je maaltijden en neem altijd voedzame tussendoortjes mee voor onderweg. Wacht niet te lang met eten als je trek krijgt. Wanneer je trek te groot wordt, is het lastiger om nog voedzame keuzes te maken. Neem een boodschappenlijstje mee en zorg dat je hebt gegeten als je naar de supermarkt gaat. Als je je wilskracht niet hoeft te gebruiken, raakt ie ook niet op. Maak het makkelijk voor jezelf!

Ik hoop dat dit je wat handvaten geeft om met verleidingen om te gaan. Daarnaast heb ik nog een laatste tip voor je. Vergeet nooit het doel wat je uiteindelijk voor ogen hebt, maak die heel visueel en concreet. Doe je het voor je fittere lijf? Doe je het voor je kinderen? Houd altijd deze Non Scale Victories (overwinningen los van de weegschaal) bewust bij je, en ik heb er alle vertrouwen in dat jij je nieuwe levensstijl fantastisch gaat volhouden!

Bron: De grote voedselverleiding van Denise de Ridder

Door Teddie van Bree, diëtist i.o. verbonden aan de Lazyfitgirl Academy

Ook interessant: