Hier lees je de uitleg van de Zelfliefde Affirmatie Challenge. Je kunt er direct mee aan de slag. Ik wens je heel veel zelfliefde toe de komende tijd! Wil je iets delen over deze challenge op je socials (leuk!) gebruik dan #LFGzelfliefdechallenge

Zelfliefde

Affirmeren gaat veel verder dan positief denken.

Je bewuste brein heeft elke dag maar een klein vermogen om nieuw gedrag te trainen. Wat écht invloed heeft is jouw onderbewustzijn. 95% van je gedrag wordt automatisch bepaald. Je handelt vanuit een diepere laag waar je overtuigingen over jezelf en de wereld liggen opgeslagen. Jouw onderbewustzijn denkt niet. Het is als een motor die voorgeprogrammeerd is en opdrachten uitvoert. Jouw onderbewustzijn handelt dus naar jouw overtuigingen. Jouw leven is een afspiegeling van al die overtuigingen. Bijvoorbeeld dat je, ook als je druk bent, die gezonde voedzame lunch voor jezelf maakt. Dit heeft alles te maken met dat jij gelooft dat je lichaam dat verdient!

We affirmeren helaas dus vaak de verkeerde kant op.

Stel, jij hebt regelmatig de gedachte: ‘Ik kan het niet’, dan zal jouw onderbewustzijn ervoor zorgen dat je steeds situaties aantrekt, waarbij die gedachte steeds weer bevestigd wordt. Dat is hoe je manifesteert. ‘Zie je wel’, denk je dan in dat geval, ‘ik kan het niet’. Dat is natuurlijk onzin; je hebt met jouw onderbewuste overtuigingen en energie, dezelfde soort energie aangetrokken. Je bent gaan leven naar je kernovertuigingen, die je dus enorm kunnen belemmeren. Het werkt in alles door: relaties, vrienden die je kiest, je baan, risico’s die je vermijdt en dus ook in je leefstijl.

Allerlei kernovertuigingen hebben gedachten veroorzaakt, die als een vicieuze cirkel door je hoofd rondgaan. 95% van je gedachten gaan onbewust!

Door actief te oefenen met hardop affirmeren, kun jij je brein gaan herprogrammeren. Beroemdheden, zoals wereldleiders en topsporters, gebruiken allemaal de kracht van visualisatie om hun doelen te bereiken en om de juiste prioriteiten te stellen, elke dag opnieuw. Jij kunt dit ook inzetten!

Het is heel belangrijk:

  • dat de kloof tussen je affirmaties en je kernovertuigingen niet te groot is. Dus affirmeer niet: 'Ik ben prachtig', als jij dat nu nog niet zo voelt. Affirmeer dan: 'Ik ben waardevol'.

  • dat je de affirmaties hardop uitspreekt. Het voelt gek; dat weet ik. En dat is juist een goed teken. Het is de bedoeling om uit je comfort zone te treden. Ik beloof je dat dit het waard is. Koppel het affirmeren aan een routine die je al hebt. Probeer het eens een week; onder de douche of voor de spiegel. Doe het voor jezelf. Ga ervoor en je zult versteld staan!

  • De affirmaties zijn opgedeeld in 7 thema’s, die allemaal met zelfliefde te maken hebben. Door je elke dag op één thema te focussen, komen de affirmaties extra sterk binnen en worden ze opgeslagen in je brein.

Zelfliefde challenge

Maandag | Lichaam:

  • Mijn lichaam is mijn tempel, ik wil er goed voor zorgen

  • Ik ben dankbaar voor wat mijn lijf voor mij doet

  • Mijn lijf kan zoveel meer aan dan ik denk

  • Mijn lichaam is sterk en helend

  • Ik hou van mijn prachtige lijf – voelt dit nog te ver weg, gebruik dan – Mijn lichaam is uniek en mag er nu al zijn

  • Mijn lichaam wordt elke dag krachtiger

Opdracht: Vier je lichaam met een fijn selfcare ritueel. Denk aan het uitgebreid insmeren van je lijf na een douche of een bad.

Dinsdag | Positiviteit:

  • Overal waar ik ga trek ik positiviteit aan

  • Ik sta in mijn kracht en ik straal

  • Vandaag (morgen) wordt een mooie dag

  • Ik creëer mijn eigen waardevolle leven

  • Ik krijg waar ik in geloof

  • Vandaag kies ik voor positieve gedachten

Opdracht: Vraag aan je partner of een familielid wat zij een positieve eigenschap van jou vinden. Geloof ze en bedank hen voor het compliment.

Woensdag | Liefde:

  • Mijn hart stroomt over van liefde

  • Ik sta open om liefde te ontvangen

  • Ik krijg wat ik geef

  • Ik krijg wat ik mijzelf waard vind

  • Liefde is wat ik verdien en mijzelf mag geven

  • Lieve …(vul hier je naam in), ik hou van jou!

Opdracht: Plan een activiteit in voor jezelf, die je al tijden uitstelt!

Donderdag | Zelfbeeld:

  • Ik ben dankbaar voor de persoon die ik ben

  • Ik deel mijn talenten graag met de wereld

  • Ik verdien alleen het allerbeste

  • Ik hou steeds meer van mijzelf

  • Ik ben blij met wie ik ben en trots op wie ik word

Opdracht: Benoem 3 van jouw talenten hardop. Welk talent zou je op korte termijn weer aandacht willen geven?

Vrijdag | Overgave:

  • Mijn gezondheid is mijn grootste prioriteit

  • Er staat mij zoveel moois te gebeuren

  • Ik ben een magneet voor positiviteit

  • Ik trek passie, creativiteit en energie aan

  • Ik heb vertrouwen en focus op waar ik invloed op heb

Opdracht: Oefen vandaag met mindful eten. Zet al je zintuigen aan, kauw langzaam en eet zonder afleiding. Evalueer vanavond wat het je heeft gebracht.

Zaterdag | Vertrouwen:

  • Ik creëer mijn eigen leven

  • Ik word een rolmodel voor de mensen om mij heen

  • Mijn leven wordt elke dag leuker en fijner

  • Vandaag ga ik weer een mooie stap zetten

  • Ik werk elke dag aan een gezonde relatie met eten

Opdracht: Zeg vandaag zoveel mogelijk mensen gedag. Let daarbij op je houding: sta rechtop, schouders naar achter, adem rustig door en kijk de persoon aan en lach. Oefen met gedachten als: ik mag er zijn, ik mag plaats innemen, ik doe er toe!

Zondag | Kracht:

  • Het hoeft niet perfect, dat is mijn kracht

  • Ik heb al zoveel overwonnen en ik kan alles aan

  • Ik wens niet langer, ik ga het DOEN

  • Ik ben waardevol en gun mijzelf een droomleven

  • Ik houd me aan selfcare afspraken die ik met mijzelf maak

Opdracht: Maak een planning van één gezonde gewoonte die jij de aankomende week wilt gaan trainen. Denk aan twee liter water drinken of altijd voedzame tussendoortjes in je tas. Noteer deze als belangrijke afspraak met jezelf in je agenda of planner. Leg de lat niet te hoog. Afspraken met jezelf kom je altijd na!

Wil je iets delen over deze challenge op je socials (leuk!) gebruik dan #LFGzelfliefdechallenge