Eetswitch 1: Volkoren

Tijd om te eetswitchen naar voedzame langzame koolhydraten. Zoals je ziet is werkelijk alles volkoren te krijgen. Van soepstengel, toastjes tot pitabrood. Het is allemaal lang houdbaar dus sla vooral goed in. Varieer vooral.

Dit is de lijst met volkoren producten die ik jou aanraad. Er zijn nog talloze vergelijkbare producten die ook een prima keuze zijn. Vergelijk daarom producten zoals je geleerd hebt in opdracht B met behulp van de ‘Kies ik gezond app’.

Behalve brood (beschermde titel, brood moet volkoren zijn om het erop te mogen zetten) zijn alle andere volkoren producten vaak een combinatie van volkorenmeel en bloem. Denk aan volkoren beschuit.

  • Kies altijd voor het product waarin het meeste % volkorenmeel zit en het minste suiker en verzadigd én onverzadigd vet.
  • Vergelijk per soort product. Ga dus geen beschuit met een boterham vergelijken.
  • Let ook op de vezels! Een product is vezelrijk vanaf 6 gram per 100 gram.
  • Bekijk altijd het etiket én de ingrediëntenlijst bij het maken van een beslissing.
  • De opties met peulvruchten of groenten heb ik (ook al zijn die niet volkoren) ook aan deze eetswitch toegevoegd.

Door deze switch krijg je meer vezels binnen. Vezels zijn de bezems voor je darmen. Dit ga je merken aan je stoelgang. Je darmen moeten even wennen aan je nieuwe eetpatroon, maar zullen je op termijn dankbaar zijn!  

Tip: Gebruik ook de handige zoekfunctie om op merk of productsoort te zoeken. 

Volkoren producten

Afbakbroodjes

Beschuit

Bolletjes

Brood

Couscous

Crackers

Granola

Meel

Muesli

Noedels

Ontbijtgranen

Ontbijtkoek

Pannenkoeken

Pasta

Pitabrood

Pizzabodems

Quinoa

Rijst

Rijstwafels

Roggebrood

Soepstengels

Toastjes

Verse pasta

Wraps