Ken je opties!

Ongezonde keuzes worden vaak gemaakt uit gemak of wanneer je gewoon erg druk of moe bent. Toch zijn de keren dat ik ongezond eten bestel of afhaal op één hand te tellen. Omdat er genoeg makkelijke en gezonde opties zijn. 

Verse maaltijd en soeppakketten
Deze vind ik ideaal. Ze schelen je vooral tijd in de supermarkt, je gooit niks weg en je hoeft niet na te denken over een recept. Dit geld ook voor pakketten met een recept van Hello Fresh.
Maak ze Lazyfitgirlproof:

  • Altijd extra groenten en een blikje peulvruchten toevoegen.
  • Crème fraiche kun je switchen voor magere kwark, ongezoete Skyr of plantaardige kookroom.
  • Boter vervangen door olijfolie of PAM butter spray
  • Zit er rijst, pasta, wraps e.d. bij dan vervang je deze door de volkoren variant uit je voorraad kast.
  • Wil je niet alles eetswitchen maak er dan een BG van. Want dit kan ook een gedeelte van een maaltijd zijn. Jij bepaalt of iets een BG waard is.

Kant en klare Maaltijdsalades
Deze bevatten veel meer suiker en verzadigd vet dan je waarschijnlijk denkt. Bekijk het label  eens en bereken het per portie/hele bak. Wil je deze Lazyfitgirlproof maken? Laat dan de croutons weg en gebruik minder kaas. Laat de dressing weg en voeg wat hüttenkäse met olijfolie en citroensap toe. Vervang eventuele witte pasta voor volkoren. Voeg extra groente toe. Bijvoorbeeld tomaatjes, een zak gesneden kool, wortels en Bijv. linzen. Maar eigenlijk kun je salades beter zelf maken. Maak het jezelf gemakkelijk en gebruik een zak sla, groentes au julienne (wortel, rode kool) en bijvoorbeeld kant en klare quinoa en edamame bonen uit een blikje. Gebruik een plantaardige olie als basis voor je dressing. Heerlijke recepten vind je onder diner.

Pizza
Pizza’s bevatten een enorme lading zout en verzadigd vet (kaas, vlees!) De opties die ik je geef zijn gezonder omdat de bodem meer vezels (langzame koolhydraten) bevat. En omdat je ze zelf kunt beleggen. Denk aan tomatenpuree, pizzakruiden, een beetje pesto. Denk aan gerookte kip, tonijn of vegetarische kipstuckjes. Top met groente als courgette, paprika, tomaatjes. Beetje hüttenkäse en knoflook erop en je hebt een heerlijke pizza in no time. Turkse pizza uit de vriezer vind ik handig omdat er al rundergehakt op zit. Niet super healthy maar met een lading groente erop ook een hele mooie eetswitch voor een kant en klare pizza.

Snackbar
Ga je friet halen als BG? Kies dan als snack voor een rundvleeskroket (beste keus) en eet deze op een volkorenbroodje. Wil je niet te veel friet eten combineer deze dan met groentefriet uit de oven. Ook een gezonde gewoonte. Probeer er wat gezonds naast te eten zodat je naast vulling ook voeding binnen krijgt. Dat mag ook iets simpels als een bakje kwark met fruit, tomaatjes of een zak wortels zijn. Rare combi’s zijn top!

Verder geldt: bekijk eens mijn recepten voor comfort food. Het hoeft echt niet moeilijk te zijn. Een tosti, broodje shoarma, een kapsalon, een broodje hamburger. Het kan allemaal lazyfitgirlproof!

Kant en klare gezonde maatlijden bestellen?
Bij de Subway kun je voor een volkoren broodje kiezen en kun je vragen om minder kaas en extra groenten. Ik heb goede ervaringen met: @freasy.nl, @ohmygutsnl en @veganmasters.nl onder hoogtepunt korting vind je kortingscodes.